Många väntar med att byta till sommardäck

2:14 min

Efter måndag är det inte längre tillåtet att ha dubbdäck på bilen. Om det inte är vinterväglag det vill säga. Just därför verkar många nu vänta med däckbytet, eftersom våren ju varit något kylig i år.

– Det är lite tidigt ännu, eftersom det är en så seg vår här. Jag kör mycket på småvägar där det är is och sådant där så jag skulle vilja vänta ett tag till innan jag byter, säger Helene Fahlgren, från Umeå, till P4 Västerbotten.

Även om väderprognosen nu pekar på mer värme nästa vecka, har kylan varit högst närvarande på de flesta håll i landet.

Fortfarande sägs det kunna bli snöblandat regn, framöver lite mer norrut. Och är det eller befaras bli vinterväglag är det fortfarande okej att vänta med sommardäcken.

För någon stor trängsel vid däckverkstäderna verkar det inte direkt blivit ännu, och polisen kommer att ha överseende på sina håll. Det säger i alla fall, Nils Hylander, yttre befäl på trafikpolisen i Umeå.

– Man vet ju hur aprilvädret är. Det är fortfarande en del snö och frost. Då ska det inte finnas någon risk på måndag, säger Hylander.

Hur vet man var gränsen för vinterväglag går?

– Det är polisen som gör bedömningen. Det som sägs är då snö, snömodd, frost och is. Det är en bedömning man får göra från dag till dag, säger Hylander.

Även Peter Karlsson, chef för trafiksektionen hos Jönköpingspolisen, uppger för tidningen Jönköpingsnytt att de inte tänker rapportera någon som kör med dubbdäck nästa vecka så länge det finns risk att det fryser på. Han säger att det rentav kan vara farligt att byta till sommardäck för tidigt när vädret är så nyckfullt som det är.

Den som har dubbfria vinterdäck däremot behöver enligt lag inte plocka bort sina däck nu, men de bör ändå bytas mot sommardäck innan slutet av april, säger Pontus Grönvall på Däckbranschens informationsråd.

– Eftersom de inte har dubb som kan ordna isgreppet så måste gummiblandningen göra det. Och en gummiblandning med bra isgrepp kommer att få ett sämre våtgrepp, och det får man betala med på en varm, våt sommarväg, där det är ett mycket dåligt alternativ med dubbfritt vinterdäck, säger Pontus Grönvall.

Hur mycket sämre är det då?

– Det där kan variera beroende på däck och typ av förhållanden, men det finns olika undersökningar som visat att när ett sommardäck får stopp på bilen så passerar en bil med dubbfritt vinterdäck i så hög hastighet att det är en allvarlig risk för att någon dödas eller skadas om det skulle vara att det till exempel är en människa på vägen som man bromsar för, säger Pontus Grönwall, på Däckbranschens informationsråd.

Håll dig uppdaterad med Ekot

Följ oss på Facebook och Twitter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista