Foto: Scanpix.

En tredjedel litar inte på livsmedelsindustrin

Bättre innehållsförteckningar efterfrågas
1:57 min

Efter hästköttskandalen svarar en tredjedel av konsumenterna att de har lågt förtroende för livsmedelsindustrin. Det visar en undersökning från Demoskop, beställd av bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen.

I undersökningen har totalt 1 000 personer fått svara på frågor om bland annat förtroendet för livsmedelsindustrin. 28 procent har ganska lite förtroende, 5 procent mycket lite.

Marie Söderqvist, VD för Livsmedelsföretagen, fokuserar hellre på att 61 procent har ganska stort förtroende och 5 procent mycket stort förtroende.

– Det är vi väldigt tacksamma över. Men det är klart att vi vill att alla ska ha ett högt förtroende för branschen. Vi har inte varit så bra på att berätta hur vi arbetar för att förhindra fusk eller bedrägerier, säger hon.

Efter hästköttsskandalen har branschen sett över sina egna regler och system och hur upphandlingar går till och inför nya typer av DNA-kontroller, enligt Marie Söderqvist.

I undersökningen, som presenterades i dag, har det också ställts frågor kring vad livsmedelsindustrin i Sverige ska göra för att konsumenterna ska få ett ökat förtroende. Konsumenterna svarade att de två viktigaste punkterna är ärlighet, att stå upp för varans innehåll, och att införa bättre innehållsförteckningar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".