Världens fotbollsklubbar missar stora belopp på att inte nyttja sitt varumärke till fullo. Foto: Scanpix

Världens fotbollsklubbar missar miljardbelopp

"Fotbollen ingen speciellt bra affär"
1:33 min

Fotbollens styrande organ Fifa hart kartlagt spelarmarknaden i en ny rapport. Den visat att övergångssummorna omsätter miljarder. Men det hade kunnat vara ännu mer, tror varumärkesexperten Niklas Olovzon.

– Vi har inte sett så många superstjärnor födas de senaste åren. Sedan har det också varit en lågkonjunktur som spelar in, säger Niklas Olovzon, varumärkesexpert på Passionlab.

Fifa har kartlagt transfermarknaderna över hela värden. Årets rapport, för 2012, innehåller statistik över 11 552 spelarövergångar mellan klubbar i 190 länder. Det är ungefär lika många som förra året. De flesta är gratis - men många kostar.

Fast lön för en spelare i Italien är i drygt 4,5 miljoner kronor om året. Det är högst av de stora ligorna. I Tyskland får spelarna bara hälften i genomsnitt och i Brasilien får spelarna en dryg tiondel så mycket i lön.

Flest spelare kommer från den spelarfabriken Brasilien till Portugal, och sen vidare ut över Europa. Brasilien tjänar mest på handeln, England betalar mest. Engelska klubbar betalar cirka 380 miljoner kronor bara i agentavgifter. Ingen liga utom Italien kommer i närheten.

Det går som en röd tråd genom rapporten, att engelska ligan är lite större, starkare och dyrare än alla de andra, med klubbar som Manchester City, som kallats "rikare än gud".

Och det är en rörlig marknad - en spelare stannar i snitt bara 1,5 år hos sin klubb.

Tillsammans kostade de här övergångarna, bara i transferavgifter, inte löner, drygt 2,5 miljarder dollar, eller 16 miljarder kronor. Men fotbollen borde kunna tjäna mer. Mycket mer.

– Klubbarna måste kunna tjäna pengar på sitt eget varumärke i stället för att få in riskkapital hela tiden. Det handlar om att omsätta mer pengar på sponsorrättigheter, på merchandise, på  mediarättigheter. Än så länge är inte fotbollen en speciellt bra affär för de inblandade, säger Niklas Olovzon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".