Transportbranschen går ut i strejk

Den varslade strejken på transportområdet bryter ut klockan 12 i dag sedan facket sagt nej till medlarnas slutbud, uppger arbetsgivarparten. Enligt fackförbundet Transport var man beredda att acceptera det nya lönebudet, men säger att förhandlingarna föll på frågan om bemanningsföretag.


Transportarbetarna har krävt löneökningar på 860 kronor mer i månaden i ett ettårigt avtal, men knäckfrågan blev alltså om åkerierna ska kunna använda bemanningsföretag.

– Vi vill stärka förhandlingsordningen för att på något sätt få lite kontroll över all inhyrning som sker i våra företag, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Så ni är inte emot bemanningsföretag i sig?
– Absolut inte. Bemanningsföretag har kommit för att stanna, de kan vara bra att använda vid arbetstoppar. Men vi tycker det är helt felaktigt att de ersätter ordinarie, tillsvidareanställd personal.

För arbetsgivarna är bemanningsföretag viktiga, enligt Peter Jeppsson, vd för Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

– Det är viktigt för oss som arbetsgivare att själva kunna bestämma om man behöver anställa folk, eller om man vill lösa tillfälliga behov genom att hyra in personal i stället. Det har att göra med behov av flexibilitet och behovet att kunna möta kunderna efterfrågan.

Enligt Peter Jeppsson kan följderna av strejken bli omfattande.

– Det innebär väldigt långtgående konsekvenser för hela samhället faktiskt. Det kommer att märkas i alla samhällssektorer. Det kommer att märkas i industrin, i handeln, på sjukhusen, i livsmedelsdistributionen. Så det blir ganska ingripande effekter.

Strejken innebär att arbetet upphör på 24 godsterminaler i hela landet. Enligt arbetsgivarna kommer omkring 70-80 procent av all lastbilsgodstrafik att stanna.

Transport har också varslat om övertidsblockad bland renhållningsarbetare och bevakningspersonal.

Som motdrag till strejken har arbetsgivarna varslat om lockout från torsdag av alla lastbilsförare.

Godsstrejken väntas mycket snart få märkbara följder, säger Peter Hesslin, vd för transportföretaget DHL.

– Det kan ju vara allting ifrån mat till drycker till reservdelar, eller delar för svensk industri. Det kan vara toalettpapper, det kan vara kläder. Det kan vara i stort sett vad som helst som går ut till svensk industri, till butiker, till detaljhandeln, paket till privatopersoner.

När tror du att vi kommer att märka av det pågår en strejk?
– På ett eller annat sett kommer många att märka av det redan i eftermiddag, men det kommer att bli väldigt kännbart framåt fredagen.

"Det är nyckelpersoner som har blivit varslade"

#text=5514416#Men tonläget i konflikten låter alltid hårdare än vad det är, påpekar Christer Thörnqvist, docent i arbetsvetenskap.

Annika Digréus

Ekot

Pablo E. Dalence

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista