Ny LKAB-station i Kiruna "säkrar" malmbrytning

2:07 min

I Kiruna når det statliga gruvbolaget LKAB nu en milstolpe när en ny centralstation för produktionen tas i drift 1365 meter ner i gruvan.

Tolv miljarder kronor kostar satsningen på den nya "huvudnivån" som är helt avgörande för att gruvbolaget ska kunna fortsätta bryta järnmalm i ytterligare 20 år.

– Vi fortsätter att vara världens största underjordsgruva för järnmalm. Den blir ju ännu större i och med det här steget.

Jämfört med den svala vårvintern ovan jord och bergrum högre upp i gruvan, närmare marken, är det av naturliga skäl varmare här nere på 1365 metersnivån.

– Runt 20 plusgrader. Temperaturen blir högre och högre ju närmare jorden mitt du kommer så det märks ju redan här att det blir varmare och varmare, säger Johan Mäkitaavola som är projektchef på LKAB.

Ganska behaglig arbetsmiljö?

– Ja.

Idag finns totalt omkring 40 mil asfalterad väg i Kirunagruvan och det är här som bygget av den nya huvudnivån som är en slags centralstation för gruvans transportsystem har pågått de senaste åren.

Bergrum motsvarande sju Globenarenor har sprängts ut för att ge plats åt bland annat lok- och vagnsverkstäder, matsal och kontor som behövs för järnmalmsbrytning i 20 år till.

– Först och främst innebär det att vi kan bibehålla den produktion vi har i Kiruna. Och förlänga livslängden här för oss som jobbar här, säger Johan Mäkitaavola.

För ägaren, svenska staten innebär milstolpen troligtvis fortsatt säkrade "järnmalms-miljarder" till statskassan.

Johan Mäkitaavola berättar att värdet av den järnmalm som kommer kunna brytas tack vare jättesatsningen på huvudnivån som nu tas i drift, ligger på mellan 350 och 400 miljarder kronor. Om dagens världsmarkandspris på järnmalm håller i sig vill säga.

– Förhoppningsvis kan vi fortsätta att vara lönsamma med det pris vi har så då fortsätter vi att generera pengar.

Men att gruvan nu grävs allt djupare gör också att Kiruna centrum inte kommer kunna stå kvar där det står idag.

3000 lägenheter måste rivas eller flyttas i samhällsomvandlingen som enligt en grov kalkyl beräknas kosta LKAB omkring 13-14 miljarder kronor.

– Man kan säga att vi ser det som en brytningskostnad för att vi ska komma åt malmen, säger informationschef Anders Lindberg på LKAB.

Nils Eklund, Luleå

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista