Gotlandstrafiken kan tappa fart

1:33 min

Längre restid till och från Gotland. Det är en av förutsättningarna för upphandlingen av ny färjetrafik från 2017 som presenterades av Trafikverket på fredagen. Restiden mellan Visby och Nynäshamn får ta 25 minuter längre än i dag.

Opinionen på Gotland är stark för att färjeförbindelserna inte ska försämras. Så här lät det när P4 Gotland träffade gotlänningar i Visby på fredagen.

– Det är redan alldeles för långt. Det är vår enda väg att ta oss till fastlandet, säger Nadja Andersson.

– Varför kan det inte ta kortare tid? Det borde finnas andra färjor som de kan köra ännu snabbare över, säger Joakim Hansson.

3 timmar och 45 minuter får färjan ta mellan Visby och Nynäshamn enligt generaldirektör Gunnar Malm. Det är alltså 25 minuter längre än vad färjan tar i dag.

Gunnar Malm försvarar kraven med att det inte är något som hindrar att rederier som lägger anbud kör snabbare.

Men Åke Svensson, som är ordförande för region Gotland, är besviken. Han jämför med till exempel förbättrade tågförbindelser i andra delar av landet som kostar flera miljarder och där tidsvinsten räknas i enstaka minuter.

Han anser att 25 minuter längre restid till Gotland blir en klar försämring.

– Vi får uppenbara svårigheter. Nu är det upp till regering och riksdag att se de här möjligheterna som måste finnas för att Gotland ska utvecklas, säger Åke Svensson.

Från februari 2017 och tio år framåt ska nya villkor gälla för färjorna mellan Gotland och fastlandet. Trafikverkets underlag för de rederier som lämnar anbud ställer minimikrav på komfort och kapacitet.

Men enligt Gunnar Malm är det först i slutet av oktober, när anbudstiden går ut, som alla detaljer finns klara. Rederier får möjlighet att lägga bud dels på den norra linjen mellan Visby och Nynäshamn och dels den södra linjen mellan Visby och Oskarshamn.

Även Västervik kan åter få förbindelse med Gotland sommartid.

Trafikverket känner osäkerhet om anbuden. Gotlandsbolaget och Destination Gotland som nu sköter trafiken har lämpliga fartyg och frågan är om det finns någon verklig konkurrent.

Skulle det inte dyka upp så säger Gunnar Malm att staten kommer att gå in och skaffa lämpliga fartyg. Det är en sista åtgärd som finns om anbuden inte kommer att vara tillräckligt bra, säger han.

Håll dig uppdaterad med Ekot

Följ oss på Facebook och Twitter.

Erik Ridderstolpe

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista