Jämställdhets- och biträdande utbildningsminister Maria Arnholm. Foto: Jessica Gow/Scanpix

Vill se fler män i förskolan enligt norsk modell

2:11 min

För att öka andelen män inom förskolan vill jämställdhets- och biträdande utbildningsminister Maria Arnholm (FP) se en ny nationell strategi. Förebilden är Norge, där man har dubbelt så många manliga förskollärare som i Sverige.

– Man bör samla alla som vill driva frågan att få fler män till förskolan. Det handlar om kommunerna som har ansvar för förskolan och ansäller dem. Det handlar om lärosäten som utbildar förskollärare. Det handlar om facken som organiserar dem och sedan handlar det om staten som håller i styrningen. Tillsammans ska vi hitta vägar för att få fler män till förskolorna, säger jämställdhets- och biträdande utbildningsminister Maria Arnholm.

Vad kan det vara för vägar?

– I Norge har man hållit på med det här i 20 år. Man är fortfarande långt ifrån de mål man hade satt upp, men man har lyckats få åtta procent manliga förskollärare där, säger Maria Arnholm.

– Det som fungerar där är att ha annonser där man efterfrågar män till förskolan och har ledare som verkligen vill och jobbar för det här. Det är också det som visat sig här i Sverige fungerar bäst. Men vi får titta mer på vad man gör i Norge, och försöka lära utav det.

Mindre än fyra procent av förskollärarna är män, och det är för lite, tycker den folkpartistiska jämställdhetsministern Maria Arnholm, som tillträdde i början av året. För en jämnare könsfördelning vill hon sjösätta en nationell strategi där Norge ska vara ett föregångsland. I Sverige har vi inte haft något uthålligt arbete kring den här frågan, enligt ministern.

– Det har funnits en sådan önskan i Sverige också, det har funnits en del kampanjer genom åren. Men det har aldrig blivit något uthålligt arbete, det är dags för det nu, säger Maria Arnholm.

Utöver vanor och attityder är löne-nivåerna en knäckfråga för att kunna locka fler män till förskolan, enligt Maria Arnholm.

– I de typiska kvinnoyrkena är lönerna lägre och det ökar inte möjligheten att bredda rekryteringen, säger hon.

Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner välkomnar en nationell strategi, men tycker att Maria Arnholm är enögd som bara talar om förskolan.

– Alla barn har behov av förebilder. Både män och kvinnor. Men problemet som jag inte tycker att Maria Arnholm inte ser är att i förskolan har det aldrig funnits män, men i grundskolan och gymnasiet har det funnits mycket män genom åren. Men det greppet tycker jag Maria Arnholm borde ta mycket större, och titta på den problematiken, säger Metta Fjelkner.

Simon Andrén

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista