Rüsselsheim kommer att tillverka GM:s mellanklassbilar.

Rüsselsheim vinner över Trollhättan

Det blir Rüsselsheim i Tyskland som vinner kampen över Saab i Trollhättan om produktionen av GM:s mellanklassbilar i Europa. Uppgifterna kommer från den tyska tidningen Handelsblatt på fredagen.

Det är GM:s vice Europachef Carl-Peter Forstger som enligt Handelsblatt ska ha sagt att GM skulle göra mycket stora framsteg i sina försök att sänka produktionskostnaderna per bil genom att välja Rüsselsheim före Trollhättan.

En uppgörelse mellan fack och ledningen för Opel är nästan klar. Den innebär bland annat att det inte blir några lönepåslag före 2008 och vissa andra löneförmåner för personalen sänks kraftigt.

Tempot i produktionen ska höjas bland annat genom att pauserna blir färre eller tas bort helt.

Rüsselsheim överlever
Istället lovar ledningen att fabriken i Rüsselsheim ska bli kvar, även om det inte är känt hur länge just den garantin gäller.

Slutsatsen är att Rüsselsheim blir vinnare i kampen med Trollhättan.

Christer Carlsson är bilindustrianalytiker vid Handelshögskolan i Stockholm.

– GM har hela tiden velat att Rüsselsheim skulle vinna så att man skulle kunna ha det där. Även om Om Trollhättan haft en teoretisk chans att visa upp att man också är duktiga. Jag tror att Trollhättans chans istället ligger i att få producera lite lyxigare GM-bilar i framtiden istället för volymbilden, säger Christer Carlsson.

Möjlig produktion av lyxbilar
Christer Carlsson säger samtidigt att Saab Automobil har goda chanser att få produktionen av större modeller som Saab 9-5 och 9-6 och Cadillac nu när uppföljaren till 9-3:an nu verkar gå förlorad.

– Jag tror de har en god möjlighet att få tillverka lyxigare bilar i korta serier, som en större Saab och en europeisk Cadillac, som skulle passa Trollhättan bättre än en mellanklassbil, säger Carlsson.

Vad betyder det för jobben i Trollhättan?

– De nya bilarna skulle behöva komma rätt snart annars finns det risk för nedläggning. Om de kommer snart tror jag de har en chans att överleva, säger bilindustrianalytiker Christer Carlsson vid Handelshögskolan i Stockholm.

Jan Andersson, Göteborg
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".