Livsmedelsaffärer tar ner löpsedlar

Sveriges livsmedelshandlare har fått nog av stötande eller sexistiska löpsedlar. Nu uppmanar branschorganisationen SSLF till bojkott.

Ulf Lundgren, är ledamot i SSLF:s och själv Icahandlare. Ica Karlaplan på Östermalm är en av de tre butiker han har i Stockholmsområdet. Han ställer sig bakom bojkotten.

– Vi har kunder mellan 9 och 90 år och om de är intresserade av hur man får en exemplarisk orgasm eller inte det vet inte jag, men kunder har stött på oss livsmedelshandlare och bett oss ta ner löpsedlar. Och självklar gör vi det, säger han.

Gemensam uppmaninng
Och nu har livsmedelshandlarnas branschorganisation SSLF gemensamt gått ut med en uppmaning till bojkott.

SSLF har nu har tagit kontakt med de två stora tidningar som lever på lösnummer, Aftonbladet och Expressen. Tillsammans omsätter dessa tidningarna drygt tre och en halv miljard kronor.

Otto Sjöberg, chefredaktör på Expressen, vet att mataffärerna är de bästa ställena att sälja kvällstidningarna på.

”Livsmedelhandeln viktig partner”
– Våra återförsäljare, och särskit livsmedelshandlarna som är stora återförsäljare, är ju en väldigt viktig partner för oss och vi har inget som helst intresse av att ligga i fejd med dem eller att göra löpsedlar som väcker anstöt.

– Men den andra aspekten på det är att livsmedelsbranschen inte ska bestämma vad som inte får stå på löpsedlarna, säger han.

Jessica Josefsson, Ekonomiekot 
jessica.josefsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".