Tommy Fredriksson

Topptrio i gamla Saab Automobile brottmisstänkta

Tre personer i ledningen för gamla Saab Automobile i Trollhättan har anhållits misstänkta för brott. De tre är förre vd:n, förre ekonomichefen och förre chefsjuristen.

Jan-Åke Jonsson, Karl-Gustav Lindström och Kristina Geers, vd och ekonomichef och chefsjurist i konkursade Saab Automobile.

Brottsmisstanken gäller perioden 2010 och 2011. De tre satt i styrelsen och var då formellt ansvariga för vad som skedde i bolaget.

Deras namnteckningar finns på alla papper och det gör som ansvariga i juridisk mening.

Den formella misstanken är att Jan-Åke Jonsson och Kristina Geers på sannolika skäl grovt har försvårat skattekontroll av bolaget. Förre ekonomichefen Karl-Gustav Lindström är misstänkt för medhjälp till brottet.

Det är Skattemyndigheten som har anmält till Ekobrottmyndigheten och åklagare har utrett i ett år.

De tre greps i går och har anhållits. Det betyder att de har frihetsberövats och tillbringat natten hos polisen.

De tre misstänkta förnekar brott. Offentliga försvarare är utsedda för samtliga i Vänersborgs Tingsrätt.

För att uppfylla kravet på misstankegraden sannolika skäl krävs något som ytterligare binder personen till brottet, exempelvis teknisk bevisning.

I det här fallet lär det finnas gott om sådan bevisning. Åtskilliga dokument har troligen undertecknats av de tre högsta ansvariga för hur Saab Automobile sköttes under resan mot konkursen i december 2011.

Misstanken är alltså att de tre personerna i Saab Automobiles dåvarande ledning har försökt att dölja saker och ting för Skatteverket. Åklagaren vill dock inte säga hur det har gått till och varför.

Under 2011 hade Saab problem vid flera tillfällen att betala löner till de anställda, och bolaget var sent med att betala skatter och avgifter till Skatteverket.

Under större delen av denna period ägdes Saab av nederländska Spyker Cars, med Victor Muller som ledande företrädare. Inga uppgifter i dag pekar mot att Viktor Muller skulle vara en av de misstänkta.

Spyker köpte Saab från General Motors i februari 2010. Drygt ett år senare, i april 2011, stannade produktionen på fabriken i Trollhättan, då leverantörer inte fått betalt.

I september 2011 gick Saab Automobile in i en rekonstruktion, som var företagets andra på några få år. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".