1 av 2
Foto: Bertil Ericson/Scanpix.
2 av 2
Eva Tranaeus tycker att kreditupplysningsföretagen har för mycket makt. Foto: Anders Jelmin/Sveriges Radio

För många kreditupplysningar kan påverka lån

Aktiva konsumenter som jämför olika alternativ för exempelvis bolån och olika abonnemang kan hamna i problem. Skälet är att för många kreditprövningar kan påverka kreditvärderingen av en kund trots att det inte finns betalningsanmärkningar. En kund som Ekot talat med till exempel blev nekad elabonnemang och företaget Vattenfall genomför nu en översyn av vilka kriterier som ska gälla när de bedömer kunder.

– Jag ringde till Vattenfall och först var det helt okej, jag skulle få min el, men sedan ringde försäljaren tillbaka och sa att jag inte fick köpa el eftersom jag hade för många förfrågningar på UC, säger Eva Tranaeus.

Allt oftare kontrolleras konsumenters kreditvärdighet. Det kan gälla vid bolån, fakturaköp på nätet, telefonabonnemang, eller som i Eva Tranaeus fall, elabonnemang.

Men för många kollar kan leda till problem, det medger kreditupplysningsföretaget UC:s marknadschef Roland Sigbladh.

– Finns det många förfrågningar så har det en viss påverkan, men ofta är det i kombination med annan information som betalningsanmärkningar, säger han.

Så endast kreditprövningar är inte ett skäl att neka någon?

– Mycket, mycket ovanligt skulle jag vilja säga.

Vattenfall säger att de har en gräns på tolv kreditupplysningar på ett år. Sedan säger man nej till kunder.

– Vi använder de kriterier som vår samarbetspartner (UC) har satt upp. Vi har påbörjat en översyn av om vi ska förändra vissa av de här kriterierna, och där är förfrågningar ett av dem. Om vi gör en konkret förändring eller inte det blir en annan fråga längre fram, säger Magnus Holm, chef för Vattenfall försäljning.

Men varför spelar det roll hur många förfrågningar man har?

– Det är en fråga som du måste ställa till vår samarbetspartner. Vi använder de kriterier som vår samarbetspartner har ställt upp, säger Magnus Holm på Vattenfall.

Eva Tranaeus hade inte tolv kollar på sig och hade inga betalningsanmärkningar, men fick ändå nobben. Hon tycker att kreditupplysningsföretagen får för mycket makt.

– Det har ingenting att göra med min kreditvärdighet. Jag gör precis det vi uppmanas göra, att ompröva avtal och vara en ganska aktiv konsument, och då straffas jag genom att inte få köpa el till en kostnad på 200-300 kronor i månaden. Jag tycker att det är uselt!, säger Eva Tranaeus.

Artikeln är gjord i samarbete med Jimmy Karlsson från P1-programmet Plånboken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista