Radannonser i lokaltidning. Foto. Jonas Ekströmer/Scanpix.

Ännu dystrare tider för annonser i dagspressen

Kurvorna väntas vända uppåt nästa år
0:44 min

Dagspressen fortsätter att tappa annonsintäkter och nätannonseringen fortsätter att öka. Det visar nya siffror från Institutet för reklam och mediestatistik.

Reklamkakan för medierna minskade med totalt fem procent under årets tre första månader.

Allra tuffast är det för dagspressen medan annonseringen på nätet fortsatte att öka. 

Det visar nya siffror från Institutet för reklam och mediestatistik, IRM.

Tros en viss ljusning under april väntas konkurrensen om annonspengarna bli fortsatt hård. IRM spår ett minus på 1,5 procent för helåret 2013.

Däremot väntas kurvorna vända uppåt nästa år.

Då får medierna draghjälp av stora arrangemang som OS och fotbolls VM och riksdagsvalet i september.

Framför allt väntas annonseringen öka i mobiler och webb-tv.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".