Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Stora vinster för amerikanska biltillverkare

Publicerat torsdag 25 juli 2013 kl 19.44
Har börjat tala om bilindustrin som tillväxtbransch
(1:47 min)
En fabriksarbetare monterar en Ford Focus på en av bilföretagets fabriker. Foto: Paul Sancya/Scanpix.

I Europa visar bilförsäljning på de lägsta siffrorna på 20 år, men i USA ökar försäljningen och de amerikanska biltillverkarna har lagt de mörka åren bakom sig och uppvisar nu stora vinster.

I dag var det General Motors och igår Ford som rapporterade siffror för andra kvartalet från bilstaden Detroit. Staden är satt i konkurs, förhandlingar pågår, men biljättarna kan visa upp goda resultat.

Ford ökar både vinst och försäljningen, och vd:n Alan Mulally talade till och med om bilindustrin som en tillväxtbransch. Ford växer i Asien men även på hemmaplan. Situationen är liknande för GM. Ökad vinst och försäljning.

Problem finns dock i Europa, där verksamheterna går med förlust. Ford planerar därför att stänga flera fabriker.

Problem med lönsamheten i Europa delar Ford och GM med flera av sina europeiska konkurrenter, som går på knä efter dalande försäljning flera år i sträck. Volymmärken som FIAT, franska Peugeut-Citroen och Renault kör sina fabriker på halvfart.

Sedan finanskrisens inledning finns en enorm överkapacitet. Fabrikerna i Europa kan tillverka över 19 miljoner bilar, enligt den europeiska branschorganisationen, men i år förväntas försäljningen stanna vid cirka 12 miljoner.

I USA sanerades bilindustrin när det såg som mörkast ut, för några år sedan. Fabriker stängdes, skulder skrevs av och nya fackliga avtal tecknades. GM och Ford fick börja om.

I Europa har väldigt lite hänt, och att genomföra några strukturgrepp under pågående kris med hög arbetslöshet, är politiskt mycket känsligt i länder som Frankrike, Spanien och Italien, skriver Financial Times som intervjuat de högsta cheferna i bilbranschen. 

Undantaget i Europa är den tyska bilindustrin med bland annat BMV, Audi och Mercedes, som utklassar de flesta konkurrenter i lönsamhet.

Men tyska tillverkare i har inriktat sig på premiumskiktet, som lockar kunder som kan ta fram den stora plånboken oavsett konjunktur.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".