Stora sajter åter igång efter it-problem

SJ:s, Postens och Stockholms lokaltrafiks hemsidor låg nere under fredagsförmiddagen, och både informationssystem och möjligheten att köpa biljetter påverkades. Vid 13-tiden fungerade hemsidorna för SL och Posten igen.

Att sidorna gick ner samtidigt är ingen slump. Den it-leverantör som samtliga företag anlitar hade stora problem på fredagen.

Under morgonen kunde varken SJ, SL eller Posten säga vad som orsakat problemet eller när det skulle vara åtgärdat. Men vid 12.40-tiden på fredagen meddelar SL att it-företaget lokaliserat felet och vid 13-tiden fungerade SL:s sajt igen.

Förutom hemsidan har det även varit problem att köpa biljett i SL-automater.

– Just nu släpper vi förbi folk som inte kan köpa biljett, säger Lovisa Åbom.

För SJ:s del innebär störningarna att man varken kan köpa biljetter via internet eller i biljettautomaterna på stationerna. Felet verkar bestå strax efter klockan 13.

Istället får resenärerna köpa biljetter ombord på tåget, utan extra avgifter. De som redan köpt biljett kan inte heller hämta ut dem i automaterna, utan får kliva ombord på tåget ändå.

Även Postens sajt började åter fungera vid 13-tiden. Förutom hemsidan låg deras appar nere, och även vissa interna system. Maria Ibsén på Postens presstjänst utesluter inte att problemen kan påverka Postens verksamhet.

– Det går inte att utesluta vid längre it-stopp, säger hon.

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".