Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/Scanpix.

Ökad ölförsäljning i hettan

En varm sommar gör oss törstiga. Försäljningen av läsk, vatten och öl ökar. Det glädjer landets alla bryggerier.

Sommaren är bryggeriernas bästa försäljningsperiod. En dålig sommar, som i fjol, sätter trista spår i näringens resultaträkningar. Årets sommar får alla mungipor att åka uppåt.

– När det är fint väder ökar konsumtionen av alla sorters drycker, säger Cecilia Giertta, vd för branschorganisationen Sveriges Bryggerier.

Bryggerierna är mycket väderberoende. Cecilia Giertta har inga alldeles färska siffror men inledningen av sommaren, som också var bra vädermässigt, har betytt ett försäljningslyft på tio procent jämfört med förra året.

Alla sorters drycker säljer bra i det fina sommarvädret. Svenskarna dricker mycket bordsvatten.

– Det smaksatta vattnet går bra.

Läsken har ökat igen efter några års nedgång.

– Men läsk är inte en storsäljare längre som för 20 år sedan, säger Cecilia Giertta.

En kall öl lockar naturligtvis när vädret är som bäst. Det är fortfarande den ljusa ölen, lager, som är storsäljaren. Men den mörkare och fylligare varianten, ale, används allt mer till grillat.

För tio år sedan var folköl populärare än starköl. Nu är det tvärtom. Två tredjedelar av den öl som dricks är starköl.

TT

Svenska dryckesvanor

Konsumtion i liter per invånare:

Starköl 32,7 liter

Folköl 14,0 liter

Lättöl 2,8 liter

Totalt öl 49,5 liter

Vatten 21,9 liter

Läsk 66,1 liter

Fotnot: Siffrorna gäller 2012.

Källa: Sveriges Bryggerier (TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".