Marknaden för bantningspiller är stor. (Detta är inte de piller som artikeln handlar om). Foto: Scanpix. Montage: SR

Skönhetsbedrägerier ökar kraftigt

"Jag vart ju bara asförbannad"
2:11 min

Antalet bantnings- och skönhetsföretag som anmäls för bedrägerier har ökat kraftigt i år. Det visar siffror från Konsumentverket, som får in nya bedrägerianmälningar mot skönhetsföretag varje dag.

Bedrägeri-företagen lockar kunderna med billiga provpaket men drar sedan tusentals kronor från deras konton i vad man kallar för abonnemangsavgifter.

– Det kändes som en säker grej, men att dom så lätt kan dra så mycket pengar, som jag inte ens gått med på, det gjorde mig asförbannad, säger Lindah Asplund, som är en av dem som lurades på pengar av ett företag som säljer bantningspiller.

Lindah Asplund ville gå ner i vikt inför sitt bröllop och hörde talas om bantningspillrena från företaget Formezones via en populär blogg.

Hon beställde ett provpaket och trodde att hon bara skulle behöva betala för portot på 35 kronor. Vad hon inte visste var att hon genom att tacka ja till provpaketet hade tecknat ett abonnemang med Formezone. Företaget drog därefter totalt 1400 kronor från hennes konto.

Konsumentverket har hittills i år tagit emot nästan 700 anmälningar mot företag som Formezones, en ökning med 166 procent i jämförelse med förra året, då man fick in 262 anmälningar. Konsumentverket vet inte varför skönhetsbedrägerierna ökar så kraftigt just nu, men säger att det ofta går trender i olika former av bedrägerier.

Enligt Konsumentverket lyckas bedrägeriföretagen lura sina kunder att ingå abonnemang genom att vara medvetet otydliga med vad som gäller:

– Det är inte tillräckligt tydligt. Det ska framgå lika tydligt att det är fråga om ett abonnemang, som erbjudandet om att det är ett provpaket, det ska inte vara undangömt, säger Emma Hedge, jurist på Konsumentverket.

Problemet för Konsumentverket är att många av bedrägeriföretagen har sitt säte i andra länder, vilket gör det svårt att komma åt dem.

– Tyvärr så försvårar ju det väldigt mycket för oss. Då får vi ju kontakta det land där företaget har sitt säte, och be deras motsvarighet till Konsumentverket att agera.

När vi på Ekot har kontaktat företaget Formezones får vi inte prata med någon chef, istället blir vi uppmanade att skicka ett mail till deras kundsupport. Vi har ännu inte fått något svar på det mailet.

Lindah Asplund skickade tillbaka sitt paket från Formezones och har nu anmält företaget hos både Konsumentverket och polisen. Hon tvingades också att stänga ner sitt bank-konto för att förhindra att Formezones skulle dra mer pengar.

– Nu vill jag bara ta ärendet vidare, och få mitt sagt. Om jag får tillbaka pengarna är det väl bara ett plus i kanten, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".