Tågolyckan i Santiago de Compostela har krävt 79 dödsoffer. Foto: Scanpix.

Olyckståget i Spanien höll för hög hastighet

1:23 min

I kväll kom ny information fram om orsakerna kring den svåra tågolyckan i nordvästra Spanien. Det är domstolen som utreder händelsen som har kommit med viktiga fakta från den pågående tekniska undersökningen. Företrädare för det statliga spanska järnvägsnätet ADIF säger att det kommer att genomföras en stor kontroll av säkerheten på hela järnvägsnätet.

Det är tågets svarta låda, eller lådor som det faktiskt rör sig om, som nu börjat analyseras. Från domstolen i Santiago de Compostela gjordes i kväll följande klargöranden:

Tåget körde i 192 kilometer i timmen under ögonblicken före kraschen. Bromsar ska ha aktiverats, och de inspelade ljuden i lådorna gör enligt domstolen gällande att lokföraren pratade i telefon med en tjänsteman på tågbolaget RENFE.

Därefter skedde den katastrofala urspårningen. Hastigheten hade då minskat lite på grund av inbromsningen och var 153 kilometer i timmen.

Spanska tidningar har under de senaste dygnen citerat icke-namngiva domstolskällor, när de har skrivit om olika medgivanden om oaktsamhet som lokföraren ska ha gjort.

Nu börjar pusslet sakta läggas bit för bit, tekniska data som både kan bekräfta och omkullkasta såväl lokförarens som tågbolagets, ögonvittnens och mediers tidigare berättelser, och förstås väcka nya frågor. Ännu mer information väntas när domaren nu också beordrat ytterligare undersökning av tågets vagnar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista