Påfallande många remissinstanser avviker i sina svar från regeringsförslaget. Foto: Fredrik Persson / Scanpix.

Förslag till konsumentskydd mot telefonförsäljare kritiseras

"De som agerar oseriöst fortsätter ändå"
2:22 min

Regeringens förslag om utökat konsumentskydd vid telefonförsäljning möter hård kritik.

Alliansregeringen vill införa ett krav att den som per telefon köpt vissa pensionstjänster efteråt skriftligt ska bekräfta sitt köp för att det ska gälla.

Det räcker inte, menar en del kritiker. Andra vill inte ha denna förändring alls.

Telefonförsäljning kritiseras ofta för att den är aggressiv och oseriös. Inte minst har det gällt försäljningen av pensionstjänster, där människor förlorat sina pensionspengar när de tecknat avtal de inte förstått.

Det aktuella regeringsförslaget handlar just om köp av olika tjänster för premiepensionen, som att anlita ett företag som sköter placeringen av pengarna. Inom en viss tid ska köparen skriftligt bekräfta köpet för att det ska gälla, enligt förslaget.

Regeringen nämner också att kravet eventuellt kan utökas till andra finansiella tjänster. Inget av detta räcker, menar Anne Ramberg, generalsekreterare i Advokatsamfundet.

– Därför att det är för begränsat. Det finns ett behov, men vi tycker att man ska göra en generell översyn med ett mycket bredare grepp, säger hon.

Förslaget har precis varit ute på remiss. Påfallande många remissinstanser avviker i sina svar från regeringsförslaget.

I stort alla som företräder näringslivsintressen, inte minst företag verksamma med telefonförsäljning, är helt emot.

– De företag som agerar oseriöst de kommer fortsätta göra det ändå, fast i en annan form, säger Tina Wahlroth, vd för branschorganisationen Kontakta.

Men de remissinstanser som vill gå längre än regeringen dominerar. De menar att oseriös telefonförsäljning finns inom många områden.

Så vill Konsumentverket ha ett generellt krav på skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning, Kronofogdemyndigheten vill utreda frågan. Akademikerorganisationen Saco vill införa detta vid pensionsförsäkringar.

Myndigheten Post- och telestyrelsen, PTS, vill ha krav på skriftlig bekräftelse när man per telefon köper olika teletjänster

– De säljs också på ett väldigt fräckt sätt till stackars äldre som blir pålurade saker de inte vill ha. Vi ser därför att det skulle kunna göras en liknande lösning för den typen av försäljning, säger Anna Montelius, jurist hos PTS.

I en fråga enas kritikerna. Risken är påtaglig att konsumenterna inte förstår att kravet på skriftlig bekräftelse enbart gäller mycket begränsade finansiella tjänster och inget annat.

– Det tror jag inte är självklart att den vanlige konsumenten inser utan risken är att konsumenten tror att det täcker ett större område än det i själva verket gör, säger Anne Ramberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".