Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Utbildas för att ta emot lyxkonsumerande kineser

Publicerat söndag 4 augusti 2013 kl 15.23
Biträdande varuhuschef: "Juveler, handväskor och kläder"
(2:09 min)
Den kinesiske konsumenten konsumerar lyx, i vansinniga mängder, menar NK:s biträdande varuhuschef Daniel Pålsson.

Medan de utländska turisterna i Sverige hittills har minskat i år, så blir de kinesiska turisterna allt fler. Räknat i antal gästnätter är de den grupp som ökar mest. Ökningen var nästan 30 procent i juni, jämfört med juni förra året. En given anhalt i Stockholm är Vasamuseet.

Turistbussarna kommer och går i tät takt utanför Vasamuseet.

Många av turisterna här kommer från Kina. Steven Lee är en av guiderna som tar hand om en besöksgrupp.

– De kan titta på det kungliga slottet, de kan se Vasaskeppet och Stadshuset och liknande byggnader.

Tidsschemat är tajt. Stockholm brukar bara vara ett av stoppen i Skandinavien och Europa.

Men även om tiden i Sverige blir kort, så är kineserna en viktig och köpstark grupp. De blir fler för varje år.

– Det är fortfarande en förhållandevis liten grupp om man ser till det stora hela. Men det är den besökskategori som har ökat kraftigast under de senaste åren, säger Peter Terpstra, turismanalytiker på Tillväxtverket.

De utländska turisterna i Sverige har minskat hittills i år, räknat i antal gästnätter, enligt Statistiska centralbyrån.

Men några grupper växer och mest ökar de kinesiska turisterna. De ökade med 28 procent bara i juni, jämfört med samma månad förra året.

Vasamuseet har runt 100 000 kinesiska besökare om året.

– Ja, vi har jobbat ganska länge och målmedvetet för att nå den kinesiska marknaden, säger Mattias Andersson är marknadsansvarig på museet.

En del av satsningen är att det finns kinesisktalande personal på museet. Det gäller också rent kommersiella aktörer, som varuhuset NK. Turister från Kina är en allt viktigare kundgrupp, enligt biträdande varuhuschef Daniel Pålsson.

Totalt har runt 600 säljare specialutbildats i att ta emot kinesiska turister. Anledningen är att den här gruppen spenderar mycket pengar.

– Ja, det är lyx. Den kinesiske konsumenten konsumerar lyx, i vansinniga mängder. Det är klockor och juveler, handväskor och kläder. Märkesvaror av lyx. Dyrt, mycket dyrt, säger biträdande varuhuschef Daniel Pålsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".