Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik mot att myndigheter säljer personuppgifter

Publicerat söndag 4 augusti 2013 kl 16.35
"Tror det vore bra om Datainspektionen granskade detta"
1:38 min
Transportstyrelsen, Malmö sjöfartinspektionsområde. Foto: Alexander Gagliano / Sveriges Radio

Transportstyrelsen tjänar nästan 30 miljoner kronor på att sälja personuppgifter vidare till reklamföretag, utan den berördes tillåtelse eller vetskap. Oskar Öholm, Moderaternas gruppledare i riksdagens civilutskott, tycker att datainspektionen ska granska myndigheternas försäljning.

– De flesta reagerar nog starkt på detta och känner att myndigheter både måste vara öppna med den information som är offentlig, men samtidigt måste man som medborgare kunna vara trygg med att information som man måste lämna in, inte ska kunna säljas vidare hur som helst utan att man är medveten om det. Jag tror det vore bra att Datainspektionen granskade detta och fick koll på hur det ser ut, säger han.

Myndigheter som säljer personuppgifter till bland annat företag som skickar ut direktreklam är Transportstyrelsen, Bolagsverket, Skatteverket och centrala studiestödsnämnden, CSN, enligt Dagens nyheter.

Enligt offentlighetsprincipen är myndigheterna skyldiga att lämna ut information.

Men Anna Hörnlund som är jurist på Datainspektionen säger till Dagens Nyheter att det blir märkligt om det sker en systematisk registerförsäljning till exempelvis reklambolag.

Kjell-Åke Sjödin som arbetar med registerfrågor på Transportstyrelsen tycker däremot inte att man gör något fel i att sälja personuppgifter.

--Nej vi har inte sett det på det sättet, i och med att det är offentliga uppgifter. Sen har vi ju ett mandat att sälja uppgifter, som Regeringen har sagt att vi får göra, säger Kjell-Åke Sjödin.

För att slippa direktreklam kan man vända sig till myndigheten som säljer uppgifterna eller anmäla sig till ett reklamblockeringsregister. Kjell-Åke Sjödin tycker att myndigheten redan är tydlig med att man säljer personuppgifter.

– Vi har tyckt det hittills i varje fall. Men över tiden får vi väl se över om det behöver göras ännu mer tydligt, säger han, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".