Förslaget läggs fram för riksdagen i höst. Foto: Fredrik Persson / Scanpix.

Ytterligare skärpningar för telefonförsäljare

"Konsumenten är i stort underläge"
1:09 min

Regeringen vill komplettera sitt förslag om att det ska krävas en skriftlig bekräftelse på muntliga avtal om premiepensionen via telefon.

Det bör gälla även andra finansiella tjänster. Exakt vilka ska utredas, säger finansmarknadsminister Peter Norman.

– Jag tycker att på finansiella området på telefon så förenas två områden där konsumenten är i stort underläge. Dels att man är i telefon och kanske nattar barnen eller lagar mat eller vad det nu kan vara. Och dels att man har mindre kunskap om finansprodukter än vad säljare ofta har. Därför är man i ett dubbelt underläge som konsument, säger han.

Konsumenternas bank- och finansbyrå säger till Ekot att man senaste åren sett många konflikter efter avtal om premiepensionstjänster slutits över telefon. Ofta handlar det om att konsumenten inte tyckte sig uppfatta att ett avtal verkligen slöts.

En utredning om förändringar rörande värdet av muntliga avtal har varit ute på remiss, och i höst kommer finansmarknadsminister Peter Norman lägga fram ett förslag för riksdagen.

– Vi har den muntliga avtalstraditionen i Sverige. Att muntliga avtal är lika mycket värda som skriftliga avtal, så den här frågan är ganska svår. Men nu lägger vi en proposition i höst att muntliga avtal inte räcker vad gäller telefonförsäljning av premiepensionstjänster. Det vill säga: Om försäljaren uppfattar det som ett avtal, så ska man skicka ett brev till kunden som skriver under med sitt namn. "ja, jag godkänner det här. Det är ett avtal." Då rensar man upp lite i den här rabatten som i dag är ganska stötande, säger han.

Finansmarknadsministern vill gå ännu längre och i framtiden inkludera fler finansiella tjänster där avtal inte kan slutas muntligt.

Men i vissa fall är det bra med muntliga avtal. Så vilka nya tjänster som ska inkluderas bör utredas, enligt Peter Norman.

– Ett exempel på varför det här är problematiskt är för att om du köper en bil, så och du vill försäkra den omedelbart. Du ringer till försäkringsbolaget – om konsumenten ringer själv – då är det ju rimligt att man tecknar ett sådant avtal muntligt. Så det är inte rimligt att man utsluter att möjligheter till muntliga avtal. Så det är lite noga här att man får det här rätt för konsumentens bästa, säger han.

Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson tycker att förslaget är bra, och önskar att i princip all telefonförsäljning måste kompletteras med skriftligt beslut.

– Men tanke på de bevisproblem som det är när man som konsument inte har någon bevisning som konsument vilket avtal man slutit. Så det rör sig om många branscher, allt ifrån el och tele, till som Norman säger, finansiella tjänster, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".