Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Bild: Miljonlotteriet.

Miljonlotteriet anmäls för att ha lurat kunder

"Hela upplägget är ju så jäkla dåligt"
2:14 min

Flera personer uppger sig ha blivit lurade av Miljonlotteriet. Lotteriföretaget har anmälts flera gånger till Konsumentverket, bland annat för att ha bundit sina kunder till en prenumeration på lotter som de inte velat ha.

– Försäljaren pratade inte om 200 kronor i månaden, utan han pratade om 200 kronor, berättar Kerstin Gustafsson i Västerås. Hon är en av dem som tecknade en prenumeration utan att säljaren berättade att det var det hon gjorde.

Kerstin Gustafsson köpte en av Miljonlotteriets lotter inne i en matbutik i Västerås. Hon lockades av att överskottet från lotteriet skulle gå till nykterhetsorganisationen IOGT-NTO som Miljonlotteriet är dotterbolag till.

Vad hon inte visste var att hon, genom att kryssa i den blankett som säljaren visade henne, förbundit sig att prenumerera på lotter i minst 3 månader. Enligt Kerstin Gustafsson berättade säljaren aldrig att det rörde sig om en prenumeration:

– Om informationen och det de lockade med var "prenumerera på lotter", då hade det varit en helt annan sak, säger hon.

Miljonlotteriet har anmälts 20 gånger till Konsumentverket hittills i år. Förra året anmäldes de 40 gånger.

Nästan hälften av anmälningarna kommer från personer som anser sig ha blivit lurade att prenumerera på lotter trots att de tackat nej eller på grund av att de fått otillräcklig eller otydlig information.

– Konsumenten anmärker på att de inte har förstått att de får en prenumeration på köpet eller att de sagt nej men ändå har fått någon form av välkomstbrev. Så någonstans har informationen brustit om man utgår från anmälningarna, säger Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket som jobbar med spel och lotterier.

Enligt Miljonlotteriets vd Ludwig Alholt informerar lotteriets säljare alltid kunden om att de tecknar en prenumeration. Efter att ha hört om anmälningarna till Konsumentverket medger han dock att försäljningen kan behöva ses över:

– Absolut, ett enda klagomål skulle jag tycka var ett klagomål för mycket, säger han.

Det är inte första gången som Miljonlotteriet anmäls för att ha varit otydliga med prenumerationsreglerna. Redan 2011 fick lotteriet kritik från Konsumentombudsmannen för samma sak.

Om fler anmälningar kommer in kan det bli aktuellt för Konsumentverket att begära ut ljudfiler från Miljonlotteriets säljsamtal för att granska hur och vad Miljonlotteriet informerar kunden om när de säljer lotter.

Kerstin Gustafsson lyckades till slut avsluta sin prenumeration på lotter efter att skrivit och ringt till Miljonlotteriet. Hon har också anmält företaget till Konsumentverket.

– Hela upplägget är ju så jäkla dåligt. Hela upplägget går ju ut på att man ska bli lurad, säger Kerstin Gustafsson.

Håll dig uppdaterad

Följ Ekot på Facebook och Twitter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".