SJ har vänt till vinst

För första gången på länge, så går SJ med vinst 190 miljoner förra året, trots att resandet minskade lite förra året.

Vinsten består i minskade kostnader - SJ har genomfört halva sitt sparprogram på 700 miljoner kronor.

För två år sen tillträdde Jan Forsberg som VD. Då var SJ konkursmässigt.
Nu hoppas han på att med nya tåg ta resenärer från lågprisflyg och bil.

Och SJ ska vinna matchen genom billiga biljetter, som ska vara lätta att få tag på - med samma prissystem som på flyget - boka tidigt - res billigt.

Och för att konkurrera med bilpendlare i Mälardalen, så handlar det om 3,5 miljarder i investeringar  på nya tåg, med möjlighet till mobil telefoni och internet ombord.


Förutom konkurrensen från lågprisflyg och privata bilar, så har SJ problem med kapaciteten. SJ har köpt in nya tåg, som ska locka pendlare,  men problemet att komma in i storstäderna finns kvar. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många spår in i stadskärnorna. Så för Stockholms del, tex, så fortsätter SJ att hoppas på en Mälartunnel.

För två år sen stog SJ på ruinens brant... och efter många turer sköt ägaren staten till 1,8 miljarder kronor i lån. Efter två års arbete, så har SJ vänt till vinst - totalt 190 miljoner kronor förra året. Fframför allt genom att man fått ner kostnaderna - genom bättre avtal, effektivare produktion och adminiistration.

Så när får staten och skattebetalarna tillbaks pengarna?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".