Fram till år 2020 beräknas koldioxidutsläppen från flyget ha ökat med 70 procent. Foto: Johan Nilsson/Scanpix

EU backar från utsläppskrav på flygtrafiken

Protester från USA och Kina tros vara orsaken
1:53 min

EU backar från tidigare krav på utsläppsrätter för alla flygresor till och från EU-länder. Det bekräftats till Ekot av en person med insyn i förhandlingarna FN:s flygorgan ICAO.

Protester från bland andra USA och Kina har lett till att EU väntas anpassa sitt kravet.

Flyget är en stor källa till utsläpp av växthusgaser. En flygresa mellan London och New York, tur och retur, släpper ut lika mycket som en genomsnittlig EU-medborgare gör genom att värma sin bostad i ett år, enligt EU-kommissionen.

Och vi flyger allt mer. Fram till år 2020 beräknas koldioxidutsläppen från flyget ha ökat med 70 procent.

Därför kom EU:s regler i början av förra året, att alla flygbolag som flyger till och från EU-länder måste köpa utsläppsrätter.

Men då protesterade USA och Kina bland andra. De tyckte det var fel att EU ska reglera trafik utanför sitt eget territorium.

Bland annat hotade Kina att bojkotta planerade köp av franska Airbus-flygplan, och USA begärde att EU-domstolen skulle pröva om EU:s regler var lagliga.

I slutet av förra året frös därför EU sitt krav på utsläppshandel för flygbolag från länder utanför EU på ett år. Under tiden hoppades EU  att få till stånd en global utsläppshandel genom FN:s flygorgan ICAO.

Men inför de kommande förhandlingarna med ICAO nu i september har EU släppt sitt ursprungskrav. Det bekräftats till Ekot av en person med insyn i förhandlingarna.

I stället för att tvinga de utomeuropeiska flygbolagen att köpa utsläppsrätter för hela flygsträckan, så anser nu EU att det ska räcka att bolagen betalar för sina utsläpp först när de flyger in i EU-ländernas luftrum. 

Det är omdiskuterat hur mycket koldioxidutsläppen egentligen skulle minska genom att flyget måste betala utsläppsrätter. Om utsläppen ska minska betydligt, så förutsätter det ett visst pris på utsläppsrätterna.

Men att minska utsläppen från transporter är helt avgörande för om EU ska nå utsläppsmålen till år 2050.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".