Allt fler lokala ölbryggerier startas, medan Heineken och Carlsberg minskar sin försäljning. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/Scanpix

Ölförsäljningen i Europa minskar

Ölförsäljningen ner i Europa och Ryssland
1:43 min

Den ekonomiska krisen i Europa slår nu också mot ölförsäljningen. Heineken och Carlsberg, har minskat sin försäljning i Europa. Samtidigt väljer många kunder att köpa öl från småbryggerier.

Antalet öppnade ölflaskor i Europa verkar ha blivit färre under det första halvåret. Efter en kall vinter och vår och fortsatt ekonomisk kris har ölförsäljningen i Europa minskat för två av världens största ölbryggerikoncerner, Heineken och Carlsberg, som kommit med kvartalsresultat i veckan.

Efter intensiva uppköp de senaste åren ägs nu en stor del av de mest kända ölmärkena av fyra olika bolag. Samtidigt pågår en annan trend där allt fler små, lokala ölbryggerier startas. Intresset för öl har växt och kunderna blir beredda att betala mer för sin öl.

– Vi ser hantverket och är beredda att betala för det. Är vi intresserade av att dricka en viss öl betalar vi också pengar för det, säger Sanna Blomquist, ölskribent i Dagens Nyheter.

Det här är något som också de stora bolagen tjänar på. Världens största bryggerikoncern, Anheuser-Busch InBev, med märken som Budweiser och Stella Artois, sålde mindre under andra kvartalet, men tjänar ändå mer pengar tack vare de lite dyrare premiummärkena. Fler av de stora bolagen hakar på hantverksölstrenden, säger Sanna Blomquist.

– Det tror jag att de måste. Tittar man på både Carlsberg och Spendrups som är stora i Sverige så har de startat egna experimentella bryggerier. Där gör de den här typen av hantverksöl själva. Carlsberg har flera samarbeten med mikrobryggerier runt om i världen för att erbjuda en bredare portfölj, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".