"Det ska löna sig att tanka miljövänligt", säger energiminister Anna Karin Hatt.

Ny typ av bensin införs till 2015

2:06 min

En ny typ av bensin, E10, kommer att införas senast i maj 2015. Den innehåller tio procent etanol och är en viktig åtgärd för att uppfylla regeringens mål om en fossilfri fordonsflotta 2030. Det är ett av förslagen i ett utlovat miljöbilspaket i regeringens kommande budget.

– Regeringen vill att det ska löna sig att köpa miljöbil och att det ska löna sig att tanka miljövänligt. Därför genomför vi nu ett miljöbilspaket, säger energiminister Anna Karin Hatt.

Regeringen vill tvinga tillverkarna att blanda in ett årsgenomsnitt på sju procent etanol i bensinen.

Eftersom inte alla bilar tål en högre inblandning av etanol kommer den nuvarande bensinen som innehåller cirka fem procent etanol att finnas kvar, men till första maj 2015 ska framförallt större bensinmackar ha en ny tio-procentig etanolbensin, E10. Denna högre inblandning ska alla moderna bensindrivna bilar klara enligt regeringen.

För diesel ska tillverkarna tvingas blanda in ett genomsnitt på 9,5 procent biodiesel i dieseln. Där kommer en ny dieselsort att finnas på bensinmackarna. Också nuvarande rena dieseln kommer att finnas kvar för till exempel båtmotorer och skogsmaskiner. Bensin- och dieselpriset kommer att vara marginellt högre, enligt regeringens förslag.

Dessutom förslås att den som köper miljöbil, det vill säga gas, elhybrid eller elbil, som tjänstebil, får fram till och med 2016 ett lägre förmånsvärde. Detta kostar staten omkring 200 miljoner kronor per år att genomföra, enligt Anna Karin Hatt.

Regeringen vill att skattebefrielsen för miljöbränslen som biogas och etanol ska fortsätta att gälla. Frågan är om dessa åtgärder räcker för att uppnå regeringens mål på en fossilfri fordonsflotta år 2030.

Det är sjutton år kvar till dess och statistik från Bilsweden visar att över hälften av alla nya bilar är dieselbilar och medellivslängden för en svensk personbil är just sjutton år.

Anna Karin Hatt är beredd att komma med nya förslag om åtgärder när den pågående utredningen om Fossilfri fordonsflotta lagts fram i höst.

– Vi kommer behöva återkomma och göra ännu mer. Transportsektorn är den stora utmaningen när det gäller att lösa klimatfrågan och minska koldioxidutsläppen. Det kommer vi behöva jobba med många år framöver, säger hon.

 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista