Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Bilbranschen i djup kris

Publicerat tisdag 10 september 2013 kl 17.43
Skruvar upp tempot
(1:44 min)
Teknik och prestanda utlovas när bilförsäljningen dalar. Foto: Scanpix

På världens största bilmässa i Frankfurt visar tillverkarna upp i år rekordmånga nya modeller. Samtidigt befinner sig branschen i den djupaste krisen på decennier och i Europa fortsätter försäljningen att dala på grund av finanskris och stigande arbetslöshet.

På världens största bilmässa i Frankfurt visar tillverkarna upp i år rekordmånga nya modeller. Samtidigt befinner sig branschen i den djupaste krisen på decennier och i Europa fortsätter försäljningen att dala på grund av finanskris och stigande arbetslöshet.

De flesta tillverkare försöker nu vinna marknadsandelar på en krympande marknad genom att skruva upp tempot och lansera nya modeller.

Enligt experter är det nu eller aldrig som gäller för Opel som måste vända trenden med ständiga förluster i mångmiljardklassen. Med många miljarder nedplöjt i ett nytt modellprogram ska lanseringarna avlösa varandra de närmsta åren.

Detta är mer allmängiltigt än unikt för branschen. Det kunde lika gärna handlat om Fiat, Peugeot eller Ford, eller något annat märke i en annan utställningshall. Det är samma musik, högklackade unga kvinnor som poserar vid bilarna och samma lovord om unik teknik och prestanda.

Samtliga konkurrenter försöker satsa sig ur krisen. Aldrig tidigare har nya bilmodeller producerats och ersatts i en sådan snabb takt som i dag.

Överkapaciteten är också enorm, och frågan är vilka fabriker som fram över tvingas stänga.

Undantagna krisen är de dyrare premiummärkena, samtliga tyska, Porsche, Bmw, Mercedes, Audi. De har också egna utställningshallar här medan konkurrenterna får tränga ihop sig på betydligt mindre utrymme.

Mer lågmält är Volvo, som visar en konceptbil, en sportcoupe, och istället för att tala motorer och teknik, framhäver vd Håkan Samuelsson Volvos skandinaviska design:

– Skandinavisk design är något som präglas av smart funktionalitet och attraktivt utseende. Jag tror det är något som passar Volvo väldigt bra, säger han.

Men frågan är ifall det räcker. Företaget går med förlust och det dröjer till nästa år innan Volvo kan presentera en ny modell då nya XC90 ska visas på Parismässan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".