Ännu mer svenska för invandrare

1:50 min

Tre timmar extra svenskalektioner i veckan. Det vill regeringen att nyanlända elever får redan från första klass och föreslår i dag extra stöd till kommuner och friskolor från och med nästa höst.

– Vi har varit lite naiva i meningen att vi tänkt i något slags svensk jämlikhetssträvande att en tioåring som kommer till Sverige ska behandlas på samma sätt som en tioåring som är född i Sverige. Det naiva i det ligger i att du inte har gått i en svensk skola, du har inte svenska språket och vi måste bli bättre på att kompensera de som kommer senare med just svenska, säger Erik Ullenhag.

I linje med tidigare budgetproposition kan nyanlända elever i sjätte upp till nionde klass från och med i höst få fler lektioner i svenska eller svenska som andraspråk.

Nu vill regeringen satsa ytterligare 225 miljoner för att det här även ska gälla nyanlända elever från första till sjätte klass. Med början nästa höst till och med 2016.

– I praktiken innebär det här att du får nästan dubbelt så mycket svenskaundervisning i fall du är åtta år gammal som du hade fått om vi inte genomfört det, säger Erik Ullenhag.

Regeringen räknar bland annat med 11 000 permanenta uppehållstillstånd från Syrien i år. Sett till invandringen några år bakåt så uppskattas ett par tusen elever ta del av den här satsningen.

I Syrien är utbildningsnivån god, enligt Ullenhag, men en större andel nyanlända elever i dag kommer från länder där skolsystemet inte fungerat under lång tid.

– Vi kan få flyktingbarn som kommer till Sverige som inte har gått i skolan i ett par år, man kanske har jobbat eller bara befunnit sig på flykt. Det är klart att för den gruppen är det extra viktigt att sätta in extra resurser, säger Erik Ullenhag.

Ronnaskolan i Södertälje är exempel på en skola med stora erfarenheter av nyanlända elever. Rektor Lina Axelsson Kihlblom, säger att deras redan insatta extrastöd skulle kunna bli ännu bättre om det här förslaget blir verklighet. Men det hon efterfrågar är insatser mot en allt mer segregerad skola i Sverige.

– En sådan här satsning välkomnar vi och framför allt att man ser värdet av nyanlända elever. Men det kan också bli ett sätt att köpa sig lite lugn och ro. Att man låter förortsskolorna fortsätta ta emot. Tjugofem procent av våra elever tillhör gruppen nyanlända elever och det är en väldigt hög siffra. Jag tror att mina elever skulle lära sig mer svenska om de fick gå på en skola där det var en mer blandad elevstruktur. Och det här glömmer Björklund och Ullenhag ofta i de satsningar man gör. Det är inte bara fördelningspolitiken och att komma med pengar som är viktigt, utan även att vi tittar på segregeringen i skolan, säger Lina Axelsson Kihlblom.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista