1 av 2
Bärgningsarbetet påbörjat av Costa Concordia. Foto: Andreas Solan/Vincenzo Pinto/Scanpix
2 av 2
Corsa Concordia håller på att vändas i ett komplicerat bärgningsarbete. Foto: Andrew Medichini/Scanpix

Concordia kommer sakta ur vattnet

"Nästan halva båten är uppe"
11 min

Bärgningen av det italienska kryssningsfartyget Corsa Concordia pågår för fullt, och under eftermiddagen har skeppsvraket börjat vändas.  

Bärgningsarbetet ska enligt planerna vara avklarade innan mörkret faller, och vid 15-tiden hade skeppet börjat vändas, efter att vid lunchtid ha lyfts från själva revet - ett av de kritiska momenten i bärgningsarbetet. Men än är det mycket som återstår, eftersom fartyget bara lyfts ett fåtal grader.

– Jodå, det går bra, försäkrar ingenjören Sergio Girotto.

Den kantrade båten har lyfts av från den klippvägg nere i havet, som den grundstötte emot och fastnade på den 13 januari 2012.

Insatsen att få loss det nära 300 meter långa fartyget, som legat grundstött i vattnet i 20 månader, är en av de största bärgningar som någonsin genomförts. Bärgningsarbetet sysselsätter 500 personer, och leds av ett internationellt team av ingenjörer, som med hjälp av vajrar, vattencontainrar och kedjor först ska räta upp fartyget på en enorm undervattensplattform, för att sedan bogsera bort det.

Fredrik Fleetwood som har varit på Giglio under sju veckor i år följer nu bärgningen via webbtv från Sverige:

– Det är otroligt spännande att se hur hon kommer upp sakta, sakta ur vattnet, säger han i Studio Ett.

På Giglio har han manövrerat en liten mini-sjöuggla med kamera för att kunna undersöka vraket under vatten.

– Det man gör med utrustningen är att följa en dykare i deras arbete. Man är övervakare åt en dykare och talar om hur de ska gå vidare med nästa steg, säger Fredrik Fleetwood, som understryker att hela förlisningen är en katastrof.

Bärgningen började vid niotiden, med tre timmars försening på grund av hårt väder under natten. Vid lunchtid har fartyget rubbats, och det är tydligt att båten vridit sig, visar flera tv-bilder. Under de första tre timmarna av bärgningsarbete hände ingenting, berättar ingenjören Sergio Girotto på en första presskonferens.

– Men med 6000 tons dragkraft såg vi med undervattenskameror hur fartyget lättade från revet, säger Sergio Girotto.

Bärgningsarbetet, som startade vid niotiden, beräknas ta 10-12 timmar. Målet är att kunna räta upp fartyget, som ligger på sidan, med 65 grader, för att sedan få upp det på en plattform, och kunna bogsera bort det. Men projektet måste göras med stor precision och efter att fartyget rubbats innebar det en lyftning med bara tre grader.

Riskerna består bland annat i att skrovet ska ha rostat sönder så mycket, så att det inte ska klara bärgningen, utan brista och i värsta fall börja läcka ut oljor och annat avfall i det naturkänsliga området runt ön Giglio.

Bärgningen är komplicerad, och enligt ursprungsplanen skulle arbetet ha påbörjats redan för ett år sedan. Nu måste arbetet ske före höststormarna tar vid och enligt flera experter skulle fartyget inte klara en vinter till i samma läge.  

Enligt Girotto har bärgningsteamet ännu inte hittat inga spår från de personer som fortfarande saknas efter förlisningen i januari 2012 då 32 människor miste livet.

När båten väl är uppe ur vattnet är planen att den ska fraktas till ett varv för att styckas upp till skrot. Vart det ska ske är inte klart.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".