Kunderna upplever att servicen har blivit sämre och att bankerna är mer säljande än rådgivande. Foto: TT

Rekordlågt förtroende för banker

1:45 min

Bankerna får bottenbetyg i en ny undersökning. Förtroendet bland kunderna sviktar särskilt bland storbankerna. Nordea får sämst betyg.

Hans Jacobson, ansvarig för den svenska kontorsverksamheten på Nordea, förklarar bottenplatsen så här.

– Det har varit en hel del skriverier om branschen under några år och det har satt en viss bild i folks medvetande. Vi tar det på fullt allvar att det går ner, och det får vi jobba hårdare på, att kunderna blir nöjda.

Svenskt Kvalitetsindex har gjort sin bankförtroendemätning sedan 1989. Inte på tio år har betyget varit sämre. Nordea hamnar sist och Handelsbanken först bland storbankerna.

Små banker är kunderna överlag mer nöjda med än de stora. Tre av tio bankkunder känner högt förtroende för branschen, enligt mätningen.

Stockholmaren Gerd Jutehag säger att hon brukar lita på sin bank, men inte alltid.

– Jag har kanske inte fått de råd som jag har varit nöjd med.

Vad har det varit för råd?

– Ja, vad brukar det vara för råd? Det är ju råd om pengar.

– Det viktigaste är ju råd om huset, när jag köpte det. Då var de jättehjälpsamma, säger bankkunden Anwar Fadel.

Många är missnöjda som bankkunder, varför tror du det är så?

– Det kan bero på räntor, att de tar ut höga räntor, säger Anwar Fadel.

Kunderna upplever att servicen har blivit sämre och att bankerna är mer säljande än rådgivande. En sak som fortfarande sticker ut är att allt färre bankkontor hanterar kontanter över disk. Av Swedbanks 315 kontor till exempel är i dag 90 procent kontantlösa.

Enligt Swedbanks kommunikationschef Peter Borsos måste bankerna bli bättre i mötet med sina kunder.

– Om man tittar på den här undersökningen så betyder servicen rätt mycket. Man pekar ut några områden som kontakter och kontor och teknik. Det är kanske för teknik som vi förväntar oss att våra kunder ska ta till sig för enkelt.

Hur viktig är förtroendet mellan kund och bank?

– Det är A och O, det är jätteviktigt. l den misstro som visas i den här undersökningen måst mötas med öppenhet och transparens och det tänker vi göra, säger Peter Borsos på Swedbank.

Anders Jelmin
anders.jelmin@sverigesradio.se

 

Kommentera! Känner du förtroende för din bank? Varför/varför inte?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista