Behöver diskutera läxan i klassrumet, enligt rapporten. Foto: Janerik Henriksson/TT

Forskare ger svenska lärare bakläxa

2:19 min

En ny nordisk forskarrapport visar att svenska lärare arbetar med läxor på fel sätt. I stor utsträckning följs inte läxorna upp i klassrummen i Sverige, om man till exempel jämför med Finland.

Liv Sissel Grönmo är forskare vid universitetet i Oslo och projektledare för den nya rapporten.

– Det vi ser när vi jämför hur man följer upp läxor i Norge, Finland och Sverige är att i Norge och i Sverige så sker inte uppföljning i lika stor utsträckning som i Finland. Man diskuterar inte läxorna i klassrummet, säger Liv Sissel Grönmo.

I TIMSS-rapporten, en internationell kunskapsjämförelse som presenteras på en konferens i Oslo i dag, har forskarna jämfört hur lärare i Sverige, Norge och Finland arbetar med läxor i ämnena matematik och naturvetenskap.

Finska lärare tar i större utsträckning in läxorna i undervisningen. I Norge sker det mer sällan och i Sverige sker det, enligt undersökningen mest sällan att lärare följer upp och diskuterar läxorna i klassrummet. Här rättas oftast läxorna och i bästa fall lämnas de tillbaka till eleven.

Debatten om läxorna har förts till och från de senaste åren, men dykt upp mer frekvent den senaste tiden. Magnus Blixt är lärare på låg- och mellanstadiet på Skapaskolan i Huddinge. Han har offentligt engagerat sig i läxfrågan, och tycker att den svenska skolan i stort är dålig på att hantera läxor.

– Ja, tyvärr skulle jag vilja säga att det är det. För vi har hamnat i att diskutera om läxor ska vara eller inte vara, i stället för att prata om vad är en bra läxa och vad är en bra läxa, säger Magnus Blixt.

Vad är en bra läxa?

– En bra läxa, som jag ser det, är en läxa som befäster det man gör och som ger tillfälle för reflektion, repetition och förberedelse. I mina ögon är en bra läxa absolut nånting som barnet klarar på egen hand. Det gör att det fastnar bättre, säger Magnus Blixt.

Finland och Sverige är, tillsammans med England, de länder i världen där elever lägger minst tid på läxor. Ändå ligger finska elever långt över svenska i matematik och naturvetenskap, skriver Svenska Dagbladet.

Liv Sissel Grönmo vid universitetet i Oslo, menar att det säkert finns många förklaringar, men att just läxuppföljning i klassrumet är en tydlig skillnad, visar forskningen:

– Det jag tror är att läxor inte har så stor effekt om man inte följer upp dem ordentligt. Det hjälper inte bara att ge dem. Det är nog inte den enda orsaken till resultatskillnadena, men det bidrar att eleverna inte får så stor utbyte av läxorna som de kunde ha fått, säger Lv Sissel Grönmo.

Alexander Gagliano
alexander.gagliano@sverigesradio.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista