Foto: Bertil Enevåg Ericson/Scanpix

EU följer Tysklands önskan – Lena Ek besviken

Tyskland har lyckats skjuta upp nya EU-regler om koldioxidutsläpp från bilar. Tysklands miljöminister, Peter Altmeier, kräver att EU ska ta större hänsyn till bilindustrin.

– I flera europeiska länder, inte bara i Tyskland, även i grannländerna, bidrar bilindustrin högst väsentligt till välstånd och bruttonationalprodukt, sa Peter Altmeier under en debatt i EU:s ministerråd igår.

Företag som tyska Mercedes, som tillverkar många stora tunga bilar, kommer inte ha så lätt att leva upp till kommande utsläppskrav inom EU.

Redan 2008 kom ett principbeslut om att nya bilar från 2020 ska få släppa ut i genomsnitt max 95 gram koldioxid per kilometer. Det här bekräftades i juni i år i en överenskommelse mellan EU:s parlament och medlemsländer.

Men vid gårdagens ministerråd här i Luxemburg krävde Tyskland det man kallar "ökad flexibilitet" kring utsläppsreglerna, och med hjälp av bland andra Slovakien, Ungern och Storbritannien fick tyskarna igenom att villkoren ska omförhandlas. Ett alternativ är nu att senarelägga det nya utsläppstaket med upp till fyra år, och Sveriges miljöminister Lena Ek är besviken.

– Nej, jag är inte nöjd! Jag har för min del inte varit med om att ett stort land har brutit upp en överenskommelse som är sluten inom det mandat som ministerrådet hade gett. Det här är exceptionellt!

– Dessutom är det här inte på skoj. Det här handlar ju om klimatfrågan, det handlar om miljö och väldigt mycket om människors hälsa.

Men det handlar också om industrin, och konkurrenskraften där. Kan du inte köpa de argumenten från Tyskland, Slovakien med flera?

– Vi vet att det finns bilföretag som klarar de här gränsvärdena. Vi vet att det har funnits en överenskommelse sedan 2008, vilket innebär att industrin har haft tid på sig. Vi vet att det finns ny teknik bakom hörnet.

Miljöorganisationen Greenpeace kallar EU:s utsläppsförhandlingar en "såpopera". Greenpeace uppmanar EU-parlamentet att stå fast vid överenskommelsen från juni, trots de tyska kraven, och dessutom kräva att EU-länderna går med på att redan nu slå fast nya ännu tuffare utsläppsgränser från 2025.

Jens Möller, Bryssel
jena.moller@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista