Byggvaruhus dåliga på att informera om el

1:48 min

Informationen som byggvaruhusen ger till sina kunder är ofta bristfällig när det handlar om elartiklar som endast får installeras av behöriga yrkesmän, vilket kan leda till bränder och personskador. Det visar en rapport från Elektriska Installatörsorganisationen, EIO.

Konsumenten Björn Enström, som har varit tekniskt ansvarig i en bostadsrättsförening, känner igen problematiken och tror inte att hemmafixare känner till de olika behörighetskraven.

– Definitivt inte. De vet ingenting om det, man bara drar ihop lite snoddar så åker man till Clas Ohlson och köper lite mer grejer och sedan vet de inte hur man kopplar ihop det överhuvudtaget.

Byggvaruhusen ger alltså i många fall otillräcklig eller direkt felaktig information om elinstallationer till sina kunder, enligt EIO:s undersökning. Organisationen har besökt sextio varuhus runt om i landet i kedjorna Clas Ohlson, Bauhaus, K-rauta och Jula.

På samtliga punkter som undersöktes var resultatet nedslående. Exempelvis var det bara två av totalt 52 butikssäljare som under ett samtal om golvvärme på 230 volt informerade om behörighetsreglerna som gäller för installationen.

Ulf Gustafsson, vd för Sveriges Bygg- och Järnhandlareförbund, säger att handeln är en mellanhand som skickar vidare informationen från leverantörerna, men att man ändå har en del av ansvaret.

– Vi har ju ett stort ansvar, för i det här fallet är det ju vi som tillhandahåller produkten just för den aktuella konsumenten, så det är klart att vi har ett ansvar även om inte vi äger varumärket.

Ulf Gustavsson säger att även konsumenten har ett ansvar, men betonar att man vill bidra till att öka personalens kompetens så att den motsvarar vad kunderna ska kunna förvänta sig.

– Att man ska kunna ge en korrekt, adekvat information naturligtvis om produkterna.

Och vad tycker ni då om att den här informationen från butiksförsäljarna har varit så pass bristfällig?

– Det är beklagligt, säger Ulf Gustavsson.

Bauhaus har inte besvarat Ekots intervjuförfrågningar, Jula ville inte kommentera, och K-rauta hade inte tid.

Clas Ohlson ville inte ställa upp på en bandad intervju, utan valde att kommentera i ett mejl, där man bland annat skriver att man tar till sig av uppmaningen att förbättra informationen till kunder.

Johan Martinsson, Bransch- och affärsutvecklingschef på EIO, säger att problemet delvis handlar om komplicerade regler, men även om ett fokus på försäljning.

– I det här fallet tror jag att man har gått för långt, man måste faktiskt informera kunderna om det. En nöjd kund är en kund som har fått den kunskap han behöver, och i det långa loppet tjänar inte bygghandeln på att inte informera.

Christopher Jungstedt
christer.jungstedt@sverigesradio.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista