"Nya konsumentrådgivningen dålig"

Jordbruksdepartementets förslag om en nationell telefonrådgivning för enklare konsumentfrågor får hård kritik av landets konsumentvägledare. De tror inte att en sådan rådgivning skulle förbättra för konsumenterna. (P1 Konsument)

I en undersökning som programmet P1 Konsument har gjort tror en majoritet av konsumentvägledarna att en nationell telefonvägledning skulle innebära att det blir svårare för svenskarna att få hjälp i konsumentfrågor.

– När det gäller nationell telefonrådgivning tror jag dessvärre att det skulle innebära att många kommuner kommer att lägga ner sin kommunala konsumentverksamhet eftersom man kan hänvisa sina kommuninvånare till ett nationellt telefonnummer i stället, säger Annika Wilow Sundh, konsumentvägledare i Falköping och vice ordförande i Konsumentvägledarnas förening.

Ny strategi förbereds
Jordbruksdepartementet förbereder just nu en ny konsumentpolitisk strategi och ett av förslagen är att inrätta en central, nationell telefonrådgivning för vad man kallar enklare konsumentfrågor.

Tanken är att den ska avlasta de kommunala konsumentrådgivningarna. Men enligt den enkätundersökning som P1 Konsument gjort och där 130 kommuner finns representerade tror majoriteten att effekten blir den motsatta. De tror helt enkelt att de kommunala konsumentvägledningarna, som jobbar både förebyggande och med direktrådgivning, skulle hotas av nedläggning.

Ingen obligatorisk rådgivning
Många föreslår istället att konsumentvägledningen blir en obligatorisk verksamhet för kommunerna, men en sådan lösning tror inte konsumentminister Ann-Christin Nykvist på.

– Det handlar väldigt mycket om att förklara för kommunerna och motivera dem till att inrätta den här verksamheten. Jag är beredd att argumentera väldigt tydligt för det, säger hon.

Redan idag är det bara runt 20 kommuner som har konsumentvägledning i den utsträckning som Konsumentverket rekommenderar och många vägledare vittnar om ett ständigt nedläggningshot.

Behov av kvalificerad rådgivning
Dessutom finns det inga enkla konsumentfrågor, utan ett ständigt behov av kvalificerad hjälp på plats, enligt Annika Wilow Sundh.

– Fördelen med den lokala konsumentverksamheten är att vi har närhet till kommuninvånarna och till exempelvis de lokala handlarna. Jag tror att det nya förslaget kan innebära en större belastning på till exempel Allmänna reklamationsnämnden om inte den lokala konsumentvägledaren finns kvar, säger hon.

Lovisa Vasell, P1 Konsument.
lovisa.vasell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".