Oseriös telefonförsäljning ska utredas

2:05 min

Regeringen tillsätter en stor utredning om oseriös telefonförsäljning. Den ska granska en lång rad frågor om utökat och förändrat konsumentskydd vid köp per telefon.

Tommy Carlsson är pensionär och ser gärna ett nytt och hårdare regelverk.

– Jag tycker absolut att man ska stram upp det. Så som det är nu är det båda jag själv och andra som blivit utsatta. Detta borde varit gjort för länge sedan, säger Tommy Carlsson.

Efter mycket debatt och kritik har regeringen nu startat ett par utredningar och förslag om oseriös teleförsäljning. Den som tillsätts i dag ska se över det mesta inom området.

– Det är ett stort problem med oseriös telefonförsäljning i dag. 20 procent anmälningarna till Konsumentverket handlar om den här branschen. Det här måste vi ta på största allvar från politikens håll, säger konsumentminister Birgitta Ohlsson.

Äldre, människor med funktionshinder och dem med dåliga språkkunskaper är grupper som drabbas särskilt hårt. Men utredningen ska också titta på småföretagarnas situation.

– Man kan hotas med inkasso och många betalar då för att de är rädda för betalningsanmärkningar. Vi ser att det också handlar om andra sårbara grupper, säger Birgitta Ohlsson.

Johan Lundberg är egen företagare. Han är ordentligt irriterad över mycket av telefonförsäljningen.

– Våra telefoner finns till för våra kunders skull och inte för att telefonförsäljare ska lura på en massa skit, säger Johan Lundberg.

En stor fråga för utredningen, och som ofta dyker upp som krav i debatten, är att man efter ett köp per telefon ska få ett papper och skriftligt godkänna inköpet för att avtalet ska bli giltigt. En bra tanke, tycker Johan Lundberg.

– När man ingår ett avtal är det bra att få se ett papper på vad som står i avtalet. Även att efteråt kunna säga; nej, det var inte det här vi kom överens om på telefon, säger Johan Lundberg.

Konsumenten drar också nyttaav telefonförsäljning. I utredningsdirektivet slås det fast att det är effektivt, ökar konkurrensen och pressar priserna. Men mycket har hänt sedan senaste utredningen år 2007 ansåg att nackdelarna med ett ökat konsumentskydd var större än fördelarna, menar konsumentministern.

– Vi handlar över nätet, vi handlar per telefon, vi handlar via våra datorer. Här måste också politiken ibland hänga med, säger Birgitta Ohlsson.

En fråga som ofta dyker upp när telefonförsäljning är på tapeten är att det handlar om många jobb, ofta ungdomsjobb.

– Det måste man naturligtvis också väga in och ta upp seriöst, men den här utredningen har fokus på att stärka konsumentskyddet, säger Birgitta Ohlsson.

Utredaren ska rapportera sina resultat i april nästa år. Det innebär att en eventuell ny lag inte är på plats förrän 2016.

– Vi har bedömt att utredaren behöver lång tid. Det är måna stenar som måste vändas på, det är inte helt oproblematiskt detta, säger Birgitta Ohlsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista