Kinas övre medelklass är kapitalstark. Foto: Andy Wong/Scanpix.

Bilförsäljningen i Kina växer snabbt

1:14 min

Nya siffror i dag visar att bilförsäljningen i världens näst största ekonomi har ökat med över 23 procent på ett år. Den starka tillväxten på den kinesiska bilmarknaden förvånar inte Christer Karlsson, professor vid Copenhagen business school.

– Inte det minsta, det är helt naturligt. Man har pratat om att det går sämre, men då har det gått ner från 11 till strax under 8 procent i ekonomisk tillväxt per år. Jämfört med Europa på 1,5 procent  måste man säga att det går väldigt bra, säger Christer Karlsson.

Att konsumtionen är stark i Kina, märks på den kinesiska bilförsäljningen Ökningen på 23,6 procent under det senaste året gör att Kina har gått om den amerikanska bilmarknaden och nu är nu störst i världen.

Totalt rullar det nu 14,4 miljoner bilar på de kinesiska vägarna.

Det är Kinas övre medelklass som inte bara är kapitalstark, utan även mycket köpvillig, enligt professor Christer Karlsson vid Copenhagen business school.

– Man måste nästan vara där och gå runt på gatorna för att förstå hur fantastiskt inriktade de är på att köpa grejer, de är också väldigt materialistiska i sin kultur, så det här är inte alls förvånande, säger Christer Karlsson. 

Han menar att om de västerländska bilproducenterna ska kunna ta marknadsandelar av bilförsäljningen i Kina, så är det starka varumärken som gäller.

– Kineserna vill inte köpa enkla, billiga grejer, det är många som gjort det misstaget. De vill köpa fina, exklusiva saker. Jag vet att strategin i många av de stora exklusiva europeiska bilföretagen är att prioritera tillväxt i Kina, säger Christer Karlsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista