1 av 5
Banarbetare står och tittar på det urspårade godståget i tunneln. Foto: Henrik Montgomery/TT.
2 av 5
Det urspårade godståget står kvar i tunneln vid Södra station. Foto: Henrik Montgomery/TT.
3 av 5
Tågen till och från Stockholms central är inställda. Foto: Erik Mårtensson/TT.
4 av 5
Morgonpendlare pratar med personal vid de avstängda spärrarna på Södra station. Foto: Henrik Montgomery/TT.
5 av 5
Räddningstjänst och polis på plats vid Södra station. Foto: Anders Ohlsson/Sveriges Radio.

Totalstopp för tåg vid Stockholm Södra

2:11 min

Ett godståg spårade tidigt i morse ur vid det värsta stället i hela Sverige, enligt SJ, på spåren mellan Centralen och Stockholm Södra. Här direktrapporterar Ekot om följderna av urspårningen. Sveriges Radios trafikredaktion rapporterar också löpande. 

  • Ett tomt godståg spårade ur vid 6.30 i morse mellan Centralen och Södra station.
  • Lokföraren var den enda ombord på tåget och han är rapporterad oskadd.
  • Fram till 19 är det totalt stopp i tåg- och pendeltrafiken förbi platsen.
  • Orsaken till olyckan är inte klar. Sträckan mellan de två stationerna har kritiserats tidigare för spårens säkerhet.

Helena Jönsson: Hej och välkommen till Ekots direktrapportering om tågurspårningen söder om Stockhom.

07:09, 12 November 2013

Helena Jönsson: Ett tåg har spårat ur mellan Centralen och Södra station. Olyckan inträffade 00.30 i morse. Trafiken är stoppad i båda riktningarna, uppger Radio Stockholm.

07:11, 12 November 2013

Helena Jönsson: Det är ett godståg som har spårat ur.

07:12, 12 November 2013

Helena Jönsson: Räddningstjänsten och polis har beordrats till platsen efter uppgifter om att ett tåg i norrgående riktning spårat ur, skriver polisen på sin hemsida.
Det är ett godståg som har spårat ur.

07:13, 12 November 2013

Helena Jönsson: Radio Stockholms utsände reporter på plats: "Personer avvisas från Södra station. Enligt knapphändig information ska urspårningen ha skett precis vid Södra station."

07:16, 12 November 2013

Olof Wijnbladh: - Det betyder stor påverkan Vi har ingen prognos än så länge. Pendeltågstrafiken är stoppad och ersätts med buss. Fjärrtågen försöker vi omleda via Hallsberg eller Västerås för att komma vidare till Göteborg och Malmö, säger Roger Falk, presskommunikatör på Trafikverket till P4 Radio Sörmland.

Det ska inte finnas något farligt gods på det urspårade tåget, enligt Trafikverket.

07:18, 12 November 2013

Olof Wijnbladh: Det föreliggar rasrisk på platsen, med anledning av det urspårade tåget.

07:24, 12 November 2013

Helena Jönsson: Det ska stå ett pendeltåg 100 m bakom det urspårade. kommer ingen stans. kommer ske sm¨åningen ske evakuering, inga kända personskador. störning.

07:27, 12 November 2013

Helena Jönsson: Det ska stå ett pendeltåg 100 m bakom det urspårade tåget. Det pendeltåget kommer ingen stans. Det kommer så småningom ske evakuering.

07:28, 12 November 2013

Helena Jönsson: Eftersom det föreligger rasrisk ska det bakomliggande pendeltåget försöka backa ut ur tunneln tillbaka till stationen innan, uppger Sven Erik Olsson, ledningscentralen på polisen.

07:29, 12 November 2013

Helena Jönsson: "Det är det värsta stället i hela Sverige att ske en olycka på " uppger pressansvarig på SJ.

07:36, 12 November 2013

Helena Jönsson: Anledningen är att det bara finns två spår men det är så perhört myckert tågtrafik som ska passera på de två spåren. Och för tillfället är båda spåren ur funktion och all tågtrafik står stilla.

07:36, 12 November 2013

Helena Jönsson: Frågan för trågtrafiken är om båda spåren är skadade eller bara ett. Det kommer påverka hela skadebilden. Om ett spår kan börja fungera så kan trafik börja passera. Trafikverket ska berätta om läget inom kort.

07:40, 12 November 2013

Helena Jönsson: Har du bilder? Är du där? Mejla till nyhetswebben@sverigesradio.se

07:40, 12 November 2013

Helena Jönsson: Om frågan på Oslo-Karlstad trafiken återkommer vi så fort vi vet. Trafikverket ska ringa och uppdatera sig om lägert och sedan återkomma.

07:42, 12 November 2013

Helena Jönsson: Ett godståg har alltså spårat ur vid Södra stationoch Centralen. Inga personskador har rapporterats men det är det mest känsliga spårläget i hela Sverige eftersom det endast finns två spår och oerhpört mycket tågtrafik ska passera. Men just nu är båda spåren avstängda.

07:47, 12 November 2013

Helena Jönsson: Ett pendeltåg som befinner sig bakom godståget som spårat ur ska backa tillbaka till stationen innan. det har rapporterats om rasrisk vid Södra station men Ekot har inga närmare uppgifter.

07:48, 12 November 2013

Helena Jönsson: Förseningar enligt SJ:s hemsida:http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=288&l=sv&a=170838
Läs om vilka tåg som det finns uppgifter om än så länge.

07:49, 12 November 2013

Helena Jönsson: Frågan om rasrisk beror på att godståget ska ha kört in i en pelare på Södra station. Räddningstjänsten har inga uppgifter men Ekot rapporterar så fort vi vet.

07:52, 12 November 2013

Helena Jönsson: "Ett godståg har spårat ur ca 200 in i tunneln och därvid kört på en pelare så att viss rasrisk föreligger." uppger polisen.se.

07:53, 12 November 2013

Helena Jönsson: En rad ambulanser är på plats och sjukvårdspersonal med vikbara bårar ger sig ner på perrongen, uppger Stockholmsnytts Anders Olsson.

07:57, 12 November 2013

Helena Jönsson: Senaste nytt från Trafikverket: I första hand ska man undersöka bärbarheten i den pelare som godståget körde in i.

07:58, 12 November 2013

Helena Jönsson: Efter den kontrollen ska man se om det andra spåret är brukbart. Om det är brukbart kan trafiken börja gå på det enda spåret, men först ska bärbarheten avgöras. Så att man kan avskriva rasrisken enligt Trafikverket.

07:59, 12 November 2013

Helena Jönsson: Det har fortfarande inte kommit information om personskador.

07:59, 12 November 2013

Helena Jönsson: Godståget står på ett av spåren och kommer så klart att ta lång tid innan det spåret kommer vara i funktion.

08:01, 12 November 2013

Christian: Påverkar det här tågtrafiken mot Karlstad och Oslo något?

Helena Jönsson: Jag har inga uppgifter om oslo-karlstad. SJ jobbar för en uppdaterad sida: http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=288&l=sv&a=170838

08:02, 12 November 2013

Helena Jönsson: SJ:s hemsida:
"Tåg från Göteborg mot Stockholm går en annan väg och trafikerar ej Katrineholm, Södertälje och Flemingsberg. Resande till Katrineholm hänvisas till ersättningstrafik från Hallsberg. Resande till Södertälje och Flemingsberg hänvisas till alternativa resvägar från Stockholm."

08:03, 12 November 2013

Helena Jönsson: "Tåg från Stockholm mot Göteborg går en annan väg och trafikerar ej Flemingsberg, Södertälje och Katrineholm. Resande från Flemingsberg och Södertälje hänvisas till alternativa resvägar till Stockholm där byte till tåg sker."

08:04, 12 November 2013

Helena Jönsson: Information från SL säger att all pendeltågtrafik mellan Älvsjö och Stockholm är inställd. Man hänvisar till alternativa resvägar med buss eller tunnelbana.

08:08, 12 November 2013

Helena Jönsson: Räddningstjänsten meddelar att man sedan 07:55 lämnar platsen. Det betyder att all ambulans, polis och brandförsvar som funnits på plats nu kan lämna olycksplatsen men inga personskador el dyl rapporterat.

08:11, 12 November 2013

Helena Jönsson: De som nu finns på plats som rapporterar om läget är Trafikverket.

08:11, 12 November 2013

Helena Jönsson: Trafikverket ska undersöka om eventuell rasrisk föreligger. Det beror på att det urspårade godståget körde in i en pelare. Frågan är om de båda spåren kan öppnas eller om det bara är ett som ska tas ur bruk.

08:12, 12 November 2013

Helena Jönsson: Tunnelbanan ska inte påverkas av tågolyckan vid Södra station uppger SL.se.

08:16, 12 November 2013

Helena Jönsson: Pendeltågen vänder i Älvsjö och Stockholm C. Fjärrtåg söder ifrån står i kö och norrifrån kan man köra in till Stockholm Central uppger Radio Stockholm.

08:22, 12 November 2013

Helena Jönsson: Senaste nytt alltså: Ett godståg har spårat ur mellan Centralen och Södra station i Stockholm. Ett godståg körde ur 200 meter in i en tunnel och krockade då med en pelare.

Räddninstjänsten har lämnat platsen sedan 07.55. Trafikverket är ansvarig på plats och ska undersöka rasrisk.

Båda spåren är än så länge avstängda.

08:25, 12 November 2013

Emil: Påverkar olyckan pendeln mellan Stockholm och Uppsala?

Helena Jönsson: Ja. Enligt sj.se är de tåg med avgånstider 8.41 och de som skulle avgått 7.22 inställda. De hänvisar inte till någon mer trafik. Det är alltså tåg från Uppsala till Stockholm.

08:33, 12 November 2013

Helena Jönsson: Och även tåget från Stockholm till Uppsala med avgångstid 5.42 är inställt

08:34, 12 November 2013

Helena Jönsson: Trafikverket meddelar Ekot att undersökning om rasrisk pågår fortfarande. Men att man efter en första undersökning inte har upptåäkt några problem med pelaren och att det verkar positivt. Mer information om pelaren och dess hållbarhet ska komma mellan klockan 9.00-9.30.

08:36, 12 November 2013

Helena Jönsson: Alla fjärrtågresenärer som ska till Stockholm fråm Eskilstuna får byta i Flemingsberg.
De hänvisas enligt SJ :
SL pendeltåg Flemingsberg - Älvsjö.
Ersättningsbuss Älvsjö - Telefonplan.
SL tunnelbana Telefonplan - Stockholm C.

08:37, 12 November 2013

Märta: T-banan från Telefonplan går ju men det är galet mycket folk.

Helena Jönsson: Tack Märta för upplysningen. Det kommer säkerligen att fortsätta så under morgonens lopp. Som sagt, vid 9-tiden kommer Trafikverket med ny rapport om läget för det andra spåret och om det eventuellt kan öppnas upp för trafik.

08:38, 12 November 2013

Helena Jönsson: Pendeltåget som stod bakom godståget backade ur och lämnade tunneln och evakuerades redan vid 7-tiden i morse.

08:39, 12 November 2013

Helena Jönsson: Polisen skriver på sin hemsida att rasrisken har avskrivits men i samtal med Ekot uppger Trafikverket att undersökningen fortfarande pågår.

08:41, 12 November 2013

Helena Jönsson: Om rasrisken avskrivs helt kan man börja undersöka om det andra spåret kan tas i bruk. Och om det är brukbart kan man börja omdirigera tågtrafik på det enda spåret.
Som SJ:s presskontakt sa tidigare i morse: Det är det värsta stället i hela Sverige som en tågolycka kan inträffa eftersom det påverkar så mycket trafik.

08:43, 12 November 2013

Helena Jönsson: Vi har fortfarande inget nytt mer än att tåget står stilla. Tunnelbanan söder om Stockholm går som det ska om än med hög belastning.
Fjärr- och pendeltågsresenärer som skulle ha passerat Södra station får ta ett djupt andetag och se sig om efter alternativa resvägar...
mer info från SJ: http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=288&l=sv&a=170838

08:51, 12 November 2013

Helena Jönsson: Ekot har talat med Peter Weyde, en Sveriges radio-anställd som sitter på ett tåg på väg från Linköping mot Stockholm. Hans tåg avgick 7.40 men stannade efter en stund.
Nu vid 9-tiden har tåget börjat rulla igen och de befinner sig "någonstans i Sörmland".

09:16, 12 November 2013

Helena Jönsson: Peter Weyde har fått besked från tågpersonalen att tåget kommer stanna i Södertälje och att de färifrån får ta pendeltåg och tunnelbana in till Centralen - en resa som kommer ta cirka 2,5 timma från Södertälje till Stockholms central.

09:17, 12 November 2013

Helena Jönsson: "Det finns inga ersättningsbussar i Södertälje meddelar SJ, och varför är det så?" undrar Peter Weyde.

09:17, 12 November 2013

Helena Jönsson: "Vi får höra att det inte finns några taxibilar alls i Södertälje" säger Peter Weyde som sitter på ett tåg från Linköping som precis nu har börjat rulla igen.

09:18, 12 November 2013

Helena Jönsson: Inga ersättningsbussar i Södertälje, inga taxibilar tillgängliga enligt SJ.s information till tågresenären Peter Weyde alltså som sitter i en kraftigt försenat tåg "någonstans i Sörmland" på väg från Linköping mot Stockholm.

09:20, 12 November 2013

Helena Jönsson: - Vad ska du göra i Södertälje?
- Jag ska ta ett tåg och vända hem igen, säger Peter Weyde.

09:21, 12 November 2013

Helena Jönsson: Frågan är alltså om systemet med ersättningsbussar fungerar. Enligt Peter Weyde finns det inga i Södertälje. Ekot ska höra med SJ varför det inte finns ersättningsbussar.

09:23, 12 November 2013

Helena Jönsson: Och frågan om rasrisken på Södra station. Trafikverket ska återkomma inom kort.

09:26, 12 November 2013

Helena Jönsson: Ekot har precis pratat med SJ och den lösning som SJ "har kommit fram till är att det sker i samarbete med SL". Det vill säga med ordinarie pendeltåg, tunnelbana och buss.
Men det är ju ingen extratrafik som ni sätter in utan ni förlitar er på redan högt belastad SL-trafik?
-- vi har den lösning som vi har kommit fram till är bäst för våra kunder.
SJ vill återkomma till Ekot med svar på frågor varför det inte sätts in ersättningsbussar.

09:32, 12 November 2013

Helena Jönsson: Enligt en första preliminär prognos kommer det att vara totalstopp i tågtrafiken fram till klockan 16 i eftermiddag. Därefter är förhoppningen att det ska gå att köra trafik på ett spår med reducerad hastighet.
- Det kommer att ta lång tid att reparera skadorna efter urspårningen. Det kan ta flera dagar, upp till en vecka, säger Denny Josefsson på Trafikverkets pressjour.
Enligt Trafikverkets bedömning finns ingen rasrisk.
Nu ska Trafikverket utreda hur olyckan kunde inträffa. Det kan ta tre månader innan det är klart, enligt Josefsson.
- Det var ju en sådan omfattande olycka, säger han till TT.

09:33, 12 November 2013

Helena Jönsson: Alltså: Stopp till klockan 16 på all tågtrafik som skulle gå förbi Södra station. Fjärrtåg och pendeltåg kommer att ställas in eller omdirigeras.

09:33, 12 November 2013

Helena Jönsson: OCH SJ har inte satt in några ersättningsbussar för sina resande eftersom de förlitar sig på SL och den befintliga trafiken, enligt information från SJ till Ekot. Man ska återkomma varför det inte finns ersättningsbussar.

09:34, 12 November 2013

Mange: Ibland är jag så glad att jobba hemma, Stockholm har verkligen sina stress scenarion, Tåget är en av dom. Ta det lugnt å va rädd om er alla där ute, finns alltid nån som väntar på er:)

Helena Jönsson: Det finns allting någon som väntar, men räkna inte med ersättningsbussar eller taxis i Södertälje. De väntar inte /Helena

09:35, 12 November 2013

Helena Jönsson: Om olyckan: TT uppger att loket, som har spårat ur, står nu på helt fel spår. I farten tog loket med sig flera metallpelare som rasade och som nu ligger över tåget och spåren. Hur länge uppröjningsarbetet i tunneln tar, som är helt avspärrad, kan polisen inte säga.

09:36, 12 November 2013

Helena Jönsson: TT: Räkna med rejäla störningar i kollektivtrafiken de närmaste dagarna, uppger Peter Matilainen vid Stockholmspolisen till TT.
- Det är bara min amatörmässiga bedömning, men skadorna är ganska omfattande. Nu ska det göras en utredning och sedan ska ett ganska långt godståg backas ut ur tunneln, vilket lär ta tid.

09:36, 12 November 2013

Helena Jönsson: Läget i Stockholm är alltså att tågtrafiken är avstängd. Och ute i landet och runt om Storstockholm sitter folk fast på tåg eller så kommer de att få ta sig fram via den befintlig lokaltrafik som går.

09:42, 12 November 2013

Helena Jönsson: SJ:s besked angående att det inte sätts in ersättningsbussar är att det är alldeles för många resenärer på SJ:s snabbtåg. Cirka 400 per snabbtåg och därför blir det "väldigt många bussar" som sedan ska ta sig in i Stockholm och det blir alldeles för omfattande, säger presskontakt vid SJ till Ekot.

09:44, 12 November 2013

Helena Jönsson: Rasrisken är alltså avskriven enligt polisen.se som är ansvaqrig för frågan (inte Trafikverket). Men trafiken kommer stå helt still till klockan 16.

09:44, 12 November 2013

Helena Jönsson: Läs också på Radio Stockholm eller på P4 Sörmland.

09:46, 12 November 2013

Helena Jönsson: Till P4 Sörmland:
- Det finns ingen akut rasrisk längre. Men det är några pelare som skadats, så det får man titta över på längre sikt, säger Sven-Erik Olsson på Stockholmspolisens länskommunikationscentral.

09:47, 12 November 2013

Helena Jönsson: Ett ögonvittne berättar för TT:
Nästan samtidigt som godståget spårade ur kom ett fullsatt pendeltåg i tunneln på spåret bredvid.
Robin Österberg satt på pendeltåget som sedan fastnade i tunneln.
De hade precis lämnat stationen när det small till.
- Det blixtrade och kom gnistor. Sedan såg vi hur tåget körde in i väggen, säger han till TT.
Efter krocken låg det balkar och bråte överallt, enligt Robin Österberg.
- Det var kaosartat och jag blev lite chockad. Hade tåget spårat ur åt andra hållet hade det kört in i vårt tåg, säger han.
Pendeltåget stod still i tunneln i en timme innan det backade tillbaka till stationen och passagerarna kunde evakueras.
- Det var ganska lugn stämning ombord. Folk satt och halvsov, säger han till TT.

09:48, 12 November 2013

Helena Jönsson: Godståget var lastat med rötslam uppger TT.

09:50, 12 November 2013

Helena Jönsson: Olyckan skedde på "det värsta stället i hela Sverige" uppgav SJ till Ekot tidigare i morse. Läs mer här om getingmidjan och sårbarheten i tågtrafiken.

09:52, 12 November 2013

Helena Jönsson: Och här kan du läsa om annan rapportering om eventuellt löst spår vid Södra station.

09:53, 12 November 2013

Helena Jönsson: Ekot testringer till ett taxibolag i Stockholm och ber om en taxi från Södertälje till Stockholm. "Inte helt omöjligt" är svaret men det är "väldigt körigt just nu".

09:55, 12 November 2013

Helena Jönsson: Vad är nästa steg? Varför skedde olyckan? Vad hände med lokföraren? Ekot ska ta reda på allt så fort det går. Återkommer i direktrapporteringen om allt detta och mer inom kort.

10:05, 12 November 2013

Helena Jönsson: Nu talar Ekot med Trafikverket som berättar att utredningen är så klart igång men att det är alldeles för tidigt att prata om orsaker bakom olyckan. Det kommer utredningen att visa och det tar vanligtvis några veckor, enligt Thomas Pihl på Trafikverket.

10:17, 12 November 2013

Helena Jönsson: Det var ett godståg med rötslam som var på väg mot Jordbro. Och fler frågor om tåget återkommer.

10:18, 12 November 2013

Helena Jönsson: Thomas Pihl på Trafikverket kan inte säga något om hur tåget kommer att forslas bort, mer än att det vanligaste är att man får upp tåget på spåret igen och att det ett lok kommer och kör bort tåget. Men vilka åtgärder som behövs kommer under dagen. Vi rapporterar om det så fort vi vet.

10:20, 12 November 2013

Helena Jönsson: Det är Trafikverket som är på plats och gör utredning och bedömning och sedan bestämmer åtgärder.

10:20, 12 November 2013

Maria Gustafsson: P4 Stockholm har pratat med ett ögonvittne, Robin Österberg, som var på väg till jobbet på ett fullsatt pendeltåg. Han såg när godståget som kom i motsatt riktning på spåret brevid spårade ur. Lyssna på hans dramatiska vittnesmål https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5701312

10:21, 12 November 2013

Maria Gustafsson: Robin Österberg berättar att det skakade till och blixtrade till. Jag såg ett tåg på andra sidan som spårade ur. Jag blev lite chockad, berättar han.

10:23, 12 November 2013

Maria Gustafsson: - Först såg det ut som om tåget var på väg in i vårat tåg, sedan märkte vi att det hade åkt in i andra sidan, berättar ögonvittnet Robin Österberg för P4 Stockholm.

10:25, 12 November 2013

Maria Gustafsson: -Tåget spårade ur till vänster, över ett annat spår och sedan in i väggen. Hade godståget spårat ur tilll höger hade det kört in i vårat tåg, säger Robin Österberg som alltså satt ombord på ett fullsatt pendeltåg när urspårningen ägde rum.

10:28, 12 November 2013

Mange: Inte nog med väärsta tänkbara stället för olycka, lastat med Rötslam med, det är människobajs, används ganska mycket på svenska gärden.-Luktar fruktansvärt, och är ibland även farligt i naturen pga människans användade av mediciner.

Helena Jönsson: Hej Mange. Jag har precis talat med Green Cargo som är operatören av tåget och de meddelar att tåget var tomt. Tåget var på väg att hämta upp rötslam i Jordbro för vidare resa mot Gällivare.

10:29, 12 November 2013

Maria Gustafsson: -Det var rätt lugn stämmning. Alla såg rätt chockade ut och tittade på varandra. Vi sa inte så mycket. Vi fick vänta i en timme ungefär innan de kunde backa tillbaka tåget så att vi kunde gå ur, berättar Robin Österberg. Här kan du höra hela intervjun. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5701312

10:30, 12 November 2013

Helena Jönsson: Jag har precis talat med kommunikationsdirektör Mats Hollander på Green Cargo som är den ansvariga operatören för tåget. Återkommer inom kort med en intervju med honom.

10:36, 12 November 2013

Helena Jönsson: Och för nya följare: Ett godståg har spårat ur mellan Centralen och Södra station. Det körde ur spår och krockade in i en pelare på Södra station. Ingen person har skadats. En utredning om rasrisk startades på direkten men risken för ras avskrevs efter några timmar. Nu är frågan varför tåget spårade ur och vems felet var.
Trafiken kommer stå still i båda riktningarna, eftersom båda spåren är förstörda, till cirka kl 16.00 i dag.

10:39, 12 November 2013

bjorn.tannberg@sverigesradio.se: Eftersom det är helt stopp för tågtrafiken mellan Älvsjö stn och Stockholm södra, så har det under morgonen och förmiddagen varit rörigt och smått kaotiskt vid Älvsjö där en hel massa pendlare fått kliva av och leta sig fram till ersättningsbussar och andra alternativa transportsätt.
Nu verkar det dock ha lugnat ner sig och det mesta funkar hyfsat. /Trafikredaktionen

10:48, 12 November 2013

Helena Jönsson: Här följer en intervju med Green Cargo, den ansvariga operatören, och kommunikationsdirektör Mats Hollander.

Vad var det för tåg som spårade ur?
- Det var ett tomt godståg som var på väg till Jordbro från Eskilstuna för att lastas med rötslam i containrar för vidare transport till Gällivare.

Hur stort var tåget?
- Det var ett lok med 17 vagnar. Totalt väger tåget cirka 500 ton varav loket väger cirka 70 ton. Förutom loket var det tre hela vagnar och en fjärde vagn vars axel spårade ur. 13 vagnar står på kvar på spåret.

Hur mår lokföraren?
- Han mår helt ok, enligt vad jag har hört. Vi skickar alltid kamratstödjare vid en olycka. Lokföraren får stödjande samtal.

Vad vet ni om orsaken bakom olyckan?
- Vi vet ingenting men utredningen går åt tre riktningar. Antingen är det mänskliga faktorn som har spelat in. Eller så är det ett tekniskt fel på vårt lok eller våra vagnar. Eller så är det fel på spåret, alltså ett fel på själva infrastrukturen. Vi har faktainsamlare på plats som gör en egen utredning förutom den som Trafikverket också gör. Vi har drogtestat personal på plats, och det är bara lokföraren. Vi har inga svar än så länge.

Vad är din bedömning av olyckan – är den allvarig?
- Det allvarliga i sammanhanget är själva platsen. Det är så mycket tågtrafik som sker på de två spåren. Dessutom har olyckan skett i en tunnel, på en plats som redan är trång, vilket gör att efterarbetet kommer blir ännu svårare. Det gör olyckan än mer dramatisk.

Hur kommer ni forsla bort tåget?
- Trafikverket får först avgöra när vi kan påbörja bortforslingen. Hur det kommer ske görs i samråd med en underentreprenör framöver.


10:55, 12 November 2013

Helena Jönsson: För alla resenärer i tågtrafiken, här kommer information från Stockholms trafikredaktion:
Stopp för all trafik pga spårfel. Pendeltåg vänder i Älvsjö och Stockholm C. Fjärrtåg söder ifrån står i kö och norrifrån kan man köra in till Stockholm Central. Vid 16.00 kommer man ev att kunna öppna norrgående spåret för trafik. Trafiken kommer att vara kraftigt reducerad och med hastighetsnedsättning. Eftermiddagstrafiken kommer i allra högsta grad bli påverkad. Södergående spår kommer ta längre tid att kunna trafikera.

10:57, 12 November 2013

Helena Jönsson: Och jag har redan påpekat denna nyhet: Tidigare rapporter om osäkerheten på tågsträckan just där olyckan skett.
Just denna sträcka, och dess eventuella säkerhetsproblem, skulle debatteras i dag i riksdagen mellan Miljöpartiets Mats Pertoft och Moderaternas Catharina Elmsäter-Svärd klockan 13.

11:09, 12 November 2013

Helena Jönsson: Vad vet vi om tågolyckan?
- Godståget spårade ur vid 6.30 i morse mellan Centralen och Södra station.
- Tåget var tomt men på väg till Jordbro för att lastas med rötslam för vidare transport till Gällivare.
- Lokföraren var den enda ombord på tåget och han är rapporterad oskadd.
- Tågtrafiken kommer stå stilla fram till klockan 16 i dag. Norrgående tåg når fram till Älvsjö. Södergående tåg når fram till Centralen. Drabbade resenärer hänvisas i övrigt till SL-trafik för att ta sig fram.
- Orsaken till olyckan utreds nu. Sträckan mellan de två stationerna är mycket omdiskuterad för dess eventuella osäkerhet. Läs mer här.

11:15, 12 November 2013

Sofi Tagesson: Här kan ni se vilka av SJ:s tåg som påverkas av stoppet just nu. http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=288&l=sv&a=170838

11:30, 12 November 2013

Sofi Tagesson: Här Kan ni se grafik över var tåget spårade ur.

11:34, 12 November 2013

Sofi Tagesson: Från TT om debatten klockan 13: Efter rapporterna om den lösa rälsen vill Mats Pertoft (MP) att infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) ska svara på om hon kan garantera säkerheten för tågtrafiken på getingmidjan. Han tror att dagens olycka kan bero på bristande underhåll.
-Jag kan tänka mig att det beror på det. Det måste vara tätare underhåll där trafikbelastningen är hög. Alla vi som arbetspendlar måste kunna lita på kommunikationerna, säger han till TT.

11:39, 12 November 2013

Sofi Tagesson: För dig som sitter fast i tågkaoset: Skjutsgruppen hjälper till att ordna samåkning för dem som behöver. Läs mer här.

11:43, 12 November 2013

Sofi Tagesson: Från TT: Just nu finns inga indikationer på vad som orsakade olyckan. Men enligt Tony Persson på Trafikverket finns det inget som tyder på att olyckan ska ha någon koppling till den kritiserade säkerheten kring getingmidjan.

11:44, 12 November 2013

Helena Jönsson: Vi har fått frågor från följare, och nu ska jag kolla med SJ och andra berörda. Tack för frågorna!

11:47, 12 November 2013

Daniel R: Är det vettigt att köra godståg genom Sthlm i rusningstrafik?

Helena Jönsson: Hej Daniel. Jag frågade Trafikverket om detta och deras svar från kommunikationsavdelningen var att tåget passerade södra station vid 06:30 och att det inte kunde anses vara rusningstrafik.. 8-8.30 är mer rusningstrafik svarade dem. Understrykas bör är att detta är svaret från en person som inte kan ge exakta svar på varför, men det var ett första svar på frågan.

11:56, 12 November 2013

Helena Jönsson: Min fråga till er som följer oss: Hur går det för er i tågtrafiken? Har ni kommit fram? Hur lång tid tog det? Är ni fortfarande på resande fot? Hör av er!

12:04, 12 November 2013

Helena Jönsson: Jag fortsätter att leta svar på frågor som kommer in, samt skickar uppdaterad informationen här.
Preliminärt besked från Trafikverket är att viss trafik kommer släppas fram på ett spår via Stockholms Södra vid kl 16.0.

12:05, 12 November 2013

Gerry: Hade man inte kunnat vända i Årstaberg. Hade kunnat avlasta oehört med bussterminal samt Tvärbanan tillgänglig???

Helena Jönsson: Hej Gerry. Jag har pratat med SL som förklarar att Årstaberg är en för liten station med dåliga vändningsmöjligheter. Älvsjö är mycket större station och det handlar om spårdispositionen. Det hälsar Jesper Pettersson, pressansvarig vid SL.

12:23, 12 November 2013

Helena Jönsson: Här kommer uttalande från fackligt håll. Från TT: Olyckan beror på en av två saker, enligt den fackliga förhandlaren Jörgen Lundström.
- Antingen är det fel på infrastrukturen eller också är det något fel på lok och vagnar. Vi ligger långt efter vad gäller underhåll, inte minst på den här sträckan, så det är inte förvånande om det beror på infrastrukturen, säger Jörgen Lundström, ordförande för Sekos förhandlingsorgan i Infranord, till TT.
En undermålig infrastruktur kan innebära fler urspårningar i framtiden. För att förhindra det krävs förebyggande och upprustande underhåll, säger Jörgen Lundström.
- I dag bygger nästan allt underhåll på felavhjälpning. Det betyder att det inte finns en chans att hitta alla fel. Det blir en nedåtgående spiral.
Hade godståget varit lastat med miljöfarligt gods hade det kunnat få stora konsekvenser.
- Särskilt eftersom det spårade ur på Södra station. Händer något där är det väldigt många inblandade, och då kan det bli katastrofalt.

13:01, 12 November 2013

Sekomedlem: Ni missar väl inte denna intressanta och dagsaktuella debatt?http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Interpellationsdebatter1/Debatt/?did=H11027&doctype=ip

Helena Jönsson: Hej Seko-medlem. Nej då, jag har skrivit om debatten tidigare i rapporteringen! Jag har varit i kontakt med Pertoft (MP) som vill fråga infrastrukturminister Elmsäter- Svärd (M) om säkerheten på "getingmidjan" och han berättade att debatten sker kl 21 ikväll istället. Vi återkommer eventuellt med intervju med honom.

13:04, 12 November 2013

Fredrik: Om Årstaberg. Det borde inte vara några problem med att vända på Årstaberg. Det är ju hursomhelst ingen trafik vare sig mellan Älvsjö och Årstaberg eller Årstaberg och Södra station. Då har man ju ingen annan trafik att ta hänsyn till. Kan någon kommentera det. Jag håller med den tidigare som sade att man borde vända vid Årstaberg istället.

Helena Jönsson: Hej Fredrik. Det håller nog inte Trafikverket med om. Årstaberg har bristande "tågdisposition" och där är tydligen Älvsjö bättre lämpat. Sedan kanske det finns spår-dispositions-experter som kan argumentera mot det...

13:08, 12 November 2013

Fredrik: För att tjata vidare om Årstaberg. Det är klart att det är lite mer krångligt för SL att vända där, men också oerhört mycket bättre för resenärerna. Det borde väga till Årstabergs fördel.

Helena Jönsson: Hej igen. Tack för din kommentar.

13:08, 12 November 2013

Helena Jönsson: Nu i P4 Extra: De träffar Stefan Björkqvist som är chef för Nationella operativa ledningen vid Trafikverket.

13:11, 12 November 2013

Helena Jönsson: P4 Extra pratar om känsligheten på spåren. Det är så trångt och mycket trafik som passerar. Och eftersom det finns under tak, därför kommer inte lyftkranar fram.
"Efter klockan 16 kanske man kan släppa på tåg på andra spåret".

13:12, 12 November 2013

Helena Jönsson: Björkqvist: Håll dig uppdaterad på SL eller annan operatör. Ta extra tid på dig.

13:12, 12 November 2013

Helena Jönsson: Varför kommer trafiken påverkas under en hel vecka som det rapporteras om?
- Det kommer man veta mer om när skadebedömningen är gjord. Allt beror på hur skadad pelaren är, säger Stefan Bjökqvist, chef för Nationella operativa ledningen vid Trafikverket.
Och där är intervjun med P4 Extra slut.

13:12, 12 November 2013

Helena Jönsson: På frågan om tåg kan vända i Årstaberg. SL meddelar att vissa av deras pendeltåg vänder i Årstaberg. Från SL:s hemsida:
Trafiken är helt inställd mellan Årstaberg och Stockholm C för pendeltåg linje 35 och 36 på grund av godståg som spårat ur vid Stockholms södra. Linje 36 vänder i Årstaberg och linje 35 vänder i Älvsjö.
Förtydligande:
Linje: 35: Nynäshamn-Bålsta.
Linje 36: Södertälje-Märsta-

13:29, 12 November 2013

Helena Jönsson: Mer information ska komma 14.30 från SL. Detta gäller pendeltågstrafiken.

13:30, 12 November 2013

Helena Jönsson: Är det någon av våra följare som fortfarande lider av tågkaoset? Eller har ni kommit fram ordenligt? Hur lång tid tog det?

13:53, 12 November 2013

Helena Jönsson: Från TT: Socialdemokraterna har i sin budget föreslagit 686 miljoner kronor mer till järnvägsunderhåll. Underhållet är för dåligt, enligt Anders Ygeman (S), ordförande i trafikutskottet.
- Även om det är för tidigt att säga vad olyckan beror på, gör nedskärningarna och uppsägningarna i underhållsbranschen att underhållet knappast kommer att bli bättre — snarare sämre, säger han till TT.
Det är inte konstigt att olyckor som den i dag kan inträffa på sträckan, menar Anders Ygeman.
- Kan du flytta rälsen med bara en hand är det inte otroligt att tänka sig att ett tåg på ett antal ton flyttar rälsen. Det här är den mest trafikerade sträckan i hela Sverige och därmed borde det också vara den som är bäst underhållen. Men så är det uppenbarligen inte, säger han till TT.

13:54, 12 November 2013

Olof Wijnbladh: Trafikverket, SL och SJ sitter just nu i möte om hur man ska planera trafiken när ett spår öppnas. Men när det sker är oklart, det uppger presskommunikatör Denny Josefsson på Trafikverket.

14:33, 12 November 2013

Olof Wijnbladh: Det är ännu oklart när Trafikverket kan ge besked om hur det blir med eftermiddagstrafiken. Troligtvis kommer myndigheten att hålla en presskonferens under eftermiddagen. Sveriges Radio direktsänder den när den blir av.

14:33, 12 November 2013

Hanna Birath: Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) säger till TT att hon håller med om att underhållet har varit alldeles för eftersatt.
- Jag delar kritiken att det inte har varit ordning på underhållet. Därför har vi höjt vårt anslag för drift och underhåll, säger hon.

14:41, 12 November 2013

Hanna Birath: Nya uppgifter från Trafikverket: Det blir ingen pressträff i dag. Krismötet där SL, SJ och Trafikverket diskuterar när man kan öppna ett av spåren pågår fortfarande.

15:22, 12 November 2013

Hanna Birath: Nu meddelar Trafikverket att ett spår kommer att öppnas någon gång mellan 16 och 17 i eftermiddag.

15:26, 12 November 2013

Hanna Birath: Samtidigt meddelar Trafikverket att man räknar med stora förseningar under kommande dygn och att det kommer att ta sju dagar återställa det andra spåret.

15:27, 12 November 2013

Hanna Birath: Lovisa Åhbom, presskommunikatör hos SL har fortfarande inte fått besked från Trafikverket om att ett av spåren kommer att kunna öppnas och kan därför inte säga om och när pendeltågen kan börja trafikera den aktuella sträckan.

15:35, 12 November 2013

Hanna Birath: -- Om ett spår öppnar kommer vi att kunna köra viss trafik men inte i den utsträckning det brukar vara, säger Lovisa Åhbom på SL.

15:37, 12 November 2013

Hanna Birath: P4 Stockholm rapporterar kontinuerligt om tågkaoset. Lyssna här: http://t.sr.se/hp4tEu

15:42, 12 November 2013

Hanna Birath: Här finns SL:s senaste information om trafikläget: http://bit.ly/n5ej6f

15:43, 12 November 2013

LarsN: Skall haverikommisonen utreda detta?

Hanna Birath: Hej LarsN!

Så här säger Johan Gustavsson, avdelningschef för spårbunden trafik på Statens Haverikommission på frågan om Haverikommissionen kommer att utreda morgonens urspårning: "Inte med den information vi har nu, vi utreder händelser som får till konsekvens att minst en person dör eller att fem personer skadas så allvarligt att de behöver sjukhusvård eller att det uppstår sakskador som uppgår till två miljoner euro".

16:12, 12 November 2013

Hanna Birath: Nu kommer nya bud. Enligt Trafikverket kommer man först klockan 19.00 att lämna besked om man öppnar ett av spåren för trafik eller inte.

16:47, 12 November 2013

Hanna Birath: Nu avslutar vi direktrapporteringen för dagen men fortsätter uppdatera om läget på sverigesradio.se I den här artikeln hittar du den senaste infomationen om läget och tips om hur du tar dig hem med kollektivtrafiken: http://t.sr.se/1fySliY

16:58, 12 November 2013

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista