1 av 6
Bogsering på gång av det godståg som spårade ur mellan Centralen och Södra station den 12 november 2013. Foto: Thomas Pihl/Trafikverket
2 av 6
Tågproblemen från stockholm söderut dras med förseningar och inställda tåg, på onsdagsmorgonen, efter gårdagens tågurspårning vid Södra station. Foto: Henrik Montgomery/TT.
3 av 6
Arbetet med bogsering av godståget som spårade ur i tisdagen. Foto: Thomas Pihl/Trafikverket
4 av 6
Även i dag är ett stort antal tåg inställda som en följd av gårdagens tågurspårning. Foto: Lotta Myhrén/Sveriges Radio.
5 av 6
6 av 6

Försenad bogsering av lok och vagn

Bogseringen av loket och vagnen som stör stora delar av tågtrafiken är kraftigt försenad. Bogseringen beräknas vara klar först klockan sex på torsdagsmorgonen efter komplikationer vid arbetet. Men en lyckad bogsering kommer ändå inte öka tågtrafiken markant, säger Trafikverket. 

En lyckad bogsering av loket och vagnen som står på spåret innebär att ett andra av fyra spår skulle öppnas för trafik. Men mängden tågtrafik kommer fortfarande vara kraftigt begränsad.

– Ett andra spår innebär inte att mängden tågtrafik ökar särskilt mycket, utan det innebär snarare att den trafik som redan går blir säkrare, säger Lennart Helsing, presskommunikatör vid Trafikverket.

Just nu går det cirka 12 tåg i timman på det öppna spåret, och ett andra spår skulle innebära ungefär ytterligare tre tåg, enligt Lennart Helsing. Vanlig trafik innebär att cirka 24 tåg per timma på fyra fungerande spår.

Vilka de tre tågen blir planeras i samband med Trafikverket och med operatörerna SL och SJ.

– Det är fortfarande oklart vilka tåg det kommer att bli.

Fjärrtrafik som drabbas mest just nu är tåg som avgår från Stockholm mot Örebro eller Oslo som nu går via Västerås vilket innebär en extra timmas restid.

Varannat av SJ:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg och mellan Stockholm och Malmö/Köpenhamn är inställt, men de tåg som går har dubbelt så många platser som vanligt.

Regionaltåg är också omdirigerade. För tillfället är det endast pendeltågslinjen mellan Södertälje och Märsta som går som vanligt.

Tanken är, enligt Lennart Helsing vid Trafikverket, att fjärrtågsresenärer ska ta sig till sina fjärrtåg via den kraftigt reducerade pendeltågstrafiken.

De övriga två spåren som är ur bruk vid Södra station kommer att ta ytterligare minst tio dagar att reparera, om allt går som planerat. Det innebär i princip att bygga helt nya spår med ny räls och kontakt- och signalledningar.

– Men man har inte sett hela omfattningen av skadorna än, eftersom loket måste bort först, säger Beisi Sundin, presskommunikatör vid Trafikverket.

Hur ser det ut med godstågens trafik, går något via Södra station?
– Nej eftersom de är lättare att omdirigera, plus att det inte är människor som drabbas på samma sätt.

Orsaken till olyckan är fortfarande oklar och utredningen beräknas ta tre månader.

Sträckan mellan Centralen och Södra station har tidigare fått kritik. Men Trafikverket skriver på sin sida: "Vi vet däremot att underhåll har gjorts löpande på det ställe där urspårningen skett. På olycksplatsen är det betongsliprar under rälsen, det vill säga inte träsliprar som i den så kallade "getingmidjan."

Senast den 25 november ska trafiken vara helt normal igen efter urspårningen, enligt Trafikverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".