"Berlin är huvudstad i Absurdistan"

3:14 min

Varje gång jag får gäster som ska hämtas på någon av flygplatserna här i Berlin, slår det mig: Så var det ju inte alls tänkt. Mina gäster skulle ju egentligen numera, enda sen hösten 2011, ha hämtats upp på den nya skinande prestigefulla flygplatsen BER med tilläggsnamnet Willy Brandt Flygplatsen. Men det blev inte så.

Den nya flygplatsen visade sig vara ett av den moderna tyska historiens största fuskbyggen och ett monumentalt fiasko och inget vet fortfarande när den kan tas i bruk. Det pratas nu om att den möjligen kan öppnas helt och hållet 2015.

Tanken har tidigare varit att öppna flygplatsen delvis från och med mars nästa år, men även de planerna har nu behövt skrinläggas.

På sistone har fler och fler uppgifter sipprat ut om att den kommer fördyras ännu mer, för att bli färdig. Den skulle ha kostat ca 2,8 miljarder euro från början, men nu pratas om att slutnotan kan hamna på över 5 miljarder euro, ja till och med 6 miljarder.

Misslyckandet är så monumentalt att de tyska medierna nästan inte orkar debattera frågan längre. Men då och blossar debatten om det upp igen.

Berlintidningen der Tagesspiegel skriver till exempel i en kommentar att inget verkar hända med flygplatsen eftersom politikerna inte känner någon press att bli färdiga, eftersom det ändå puttrar på med de två gamla flygplatserna, Tegel och Schönefeld.

"Kanske är det dags för fler flygbolag som fått problem på grund av förseningen, att ställa sig på barrikaderna och sätta press på politikerna."

Detta apropå att Berlins borgmästare kortfattat svarat "ingen kommentar" på frågor om hur han ställer sig till det faktum att flygbolaget Air Berlin nu kräver stort skadestånd från delstaten Berlin för förluster som bolaget gjort på grund av förseningen.

"I Berlin, huvudstaden i Absurdistan, är verkligen inget omöjligt", skriver Der Tagesspiegel.

Tidningen Bild-Zeitung vet inte om man ska skratta eller gråta över alla de fel som fortfarande finns kvar att lösa på flygplatsen ör att den ska kunna öppna. De skriver, "oavsett om man ser listorna bara som allvarliga, dyra eller till och med lite komiska, så kvarstår faktum, misstagsfloden på BER är unik och pinsam.

Tidningen avslöjar också  med ett hånfullt leende att två av de största problemen som återstår att lösa, dels det felaktigt installerade brandskyddssystemet internt nu kallas för "das Monster" och alla felaktigt dragna kablar för "Spaghetti Berlinese".

Der Spiegels kolumnist Georg Diez undrar, apropå att så få huvuden har rullat på grund av flygplatsenskandalen, om det är så att om man på riktigt ska kunna göra karriär i vad han kallar för nutidens kapitalism, måste man då först ha orsakat ett riktigt offentligt fiasko?

Med utgångspunkt i flygplatsens öde skriver Diez att man det inte bara handlar om huruvida vissa individer klarar av att bygga en flygplats, utan att uppenbarligen måste man ifrågasätta ett system, som uppenbarligen inte klarar av att förnya sig och organisera sig på ett sådant sätt att det fungerar.

Ja, det slående i den tyska mediedebatten om BER är framförallt den hånfulla, rätt ickekonstruktiva tonen. Till och med medierna verkar ha gett upp.

Man frågar sig om Willy Brandt, vars hundraårsdag kommer firas med pompa och ståt om några veckor, verkligen hade velat ståta med sitt namn över fiaskot.