Världens största isbrytare till Östersjön

Östersjön kan snart komma att få världens största isbrytare, tre gånger så bred som den nu största. Skälet är att den ryska oljeexporten ökar och allt större tankfartyg nu trafikerar Östersjön.

Än så länge är isbrytarprojekt bara på ritbordet, kostnaden beräknas till 250 miljoner dollar.

– Den är nästan 200 meter lång, skrovet är ungefär 50 meter brett och sedan har den utriggare som gör att den sammanlagda bredden blir 100 meter, säger Göran Liljeström från Sjöfartsverket som deltar i planeringen av isbrytarverksamheten.

Är den större än isbrytare som går på andra hav?

– Ja, den är betydligt mycket större. Idag är världens största isbrytare strax över 30 meter, så det är en tredubbling utav bredden med de utriggarna, säger Göran Liljeström.

Finansieringen återstår
Ritningarna på den här isbrytaren presenteras nu för olika parter kring Östersjön. Många frågor återstår, bland annat finansieringen. Att bygga isbrytaren beräknas kosta 250 miljoner dollar. Behovet av en större isbrytare ökar, i och med att Ryssland ökar sin export av olja.

Från den nyligen utbyggda hamnen i Primorsk i Finska viken skeppades 20 miljoner ton olja ut det första halvåret i år, tre gånger så mycket som samma period i fjol.

Tankfartygen blir allt större
Utbyggnaden av hamnarna fortsätter och tankfartygen i Östersjön blir allt större.

– Om man tittar bakåt har det varit betydligt mindre fartyg som har trafikerat både till Finland, Sverige och Ryssland. Med oljetransporterna kommer de stora tankfartygen in och man vill köra på så stora fartyg som möjligt för att få ekonomi i transporterna, säger Göran Liljeström.

Fartyg fick vänta
När isläget i Östersjön var svårt förrförra vintern, behövdes två isbrytare för att hjälpa de största tankfartygen och därmed fick också andra fartyg vänta längre på hjälp.

– Tanken var att ta fram detta och presentera tekniken för att visa på en lösning för att kunna hjälpa den här sjöfarten, göra den både effektiv och säker, säger Göran Liljeström på Sjöfartsverket.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".