Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Bättre märkning av kedjornas egna märken

Regeringen anser att det är för dålig märkning av matkedjornas egna varumärken och vill nu tvinga fram en ändring, säger konsumentminister Ann-Christin Nykvist.

Samtidigt som kedjorna sänker priserna, så satsar man allt mer på de egna märkena som innebär att kunderna har sämre kontroll på vad man köper, menar konsumentminister Ann-Christin Nykvist.

– Om man tittar på livsmedel producerade i Sverige så vet vi att de håller en hög kvalité, de är säkra och vi har en väldigt bra djuromsorg, säger hon.

– Många konsumenter kanske tycker att detta är värt att betala lite extra för och det måste man få veta, att dessa mervärden finns i produkterna. Det är svårt med de egna varumärkena, säger konsumentminister Ann-Christin Nykvist.

Hur stort bekymmer är detta?

– Jag tycker att det är ett ganska stort bekymmer. Anonymiseringen är någonting som jag inte gillar. Vi måste hitta system för att hjälpa konsumenterna att göra de val som de vill göra.

Egna varumärken ökar snabbt
De så kallade egna varumärkena ökar snabbt hos matjättarna och innebär att det till exempel står Ica eller Coop på spagettin eller crème fraiche

Det är handeln som sätter villkoren och pressar inköpspriserna eftersom tillverkarna kan bytas ut. Det har gett både större vinster för handeln och lägre priser än traditionella varor.

Frågan är vad man får för pengarna som kund. Man vet nämligen inte vem som ligger bakom tillverkningen och under vilka förhållanden.

Regeringen vill därför öka kraven på märkningen vad gäller ursprung och kvalité, efter samma mönster som finns på till exempel nötkött.

Kommer driva frågan
EU ska se över de gemensamma märkningsreglerna och den svenska regeringen kommer i samband med det att driva frågan om handelns egna varumärken.

– Jag tycker att det är upp till bevis för handeln att visa att det är produkter som håller en hög kvalité. Jag tycker också att handeln måste visa att de kostnadsbesparingar man gör inte bara leder till ökad lönsamhet inom den egna detaljhandeln, säger Ann-Christin Nykvist.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".