Forskaren Johanna Sjöberg vid Linköpings universitet menar att lagarna skulle behöva ses över. Foto: Pär Ivarsson/Sveriges Radio.

Lag missar marknadsföring till barn

"Lagstiftningen är väldigt svåröverskådlig"
2:12 min

När leksaksföretagens marknadsföring alltmer flyttar in i serietidningar och tv-serier, så hänger inte den svenska lagstiftningen om reklam riktad mot barn med.

Forskaren Johanna Sjöberg vid Linköpings universitet menar att lagarna skulle behöva ses över.

– Dels är lagstiftningen väldigt svåröverskådlig, det finns många olika dokument. Sedan finns det många andra anledningar till att den är dålig. Och så hanterar den inte den här frågan om att reklam görs som produktkoncept och att logotyper flyttar ut från annonser och reklamfilm, säger hon.

Leksaker och leksaksfigurer syns ofta i exempelvis tv-serier, filmer, serietidningar och dataspel. Det missar dagens lagstiftning helt, menar Johanna Sjöberg, som forskar om just barn och marknadsföring.

Hon kallar dagens lagstiftning för ett lapptäcke, som i alldeles för stor utsträckning riktar in sig på olika medier och åldersgränser, när företagens markandsföring i realiteten i stället sker på helt andra sätt. Men krav på ändring kan också snabbt kollidera med exempelvis grundlagar som tryckfrihet.

Att barn påverkas av exempelvis tv-serier håller julklappsshoppande Jeanette Bäckman med om.

– De har reda på vad de vill ha för någonting, och det har de nog sett på TV, säger hon.

Tycker du det är okej att man så att säga marknadsför leksaker genom tv-serier?

– Det är ju reklam det då, och barnen blir ju väldigt påverkade av allt de ser. Det är mycket med det här med barn man borde titta på lite bättre, som ju egentligen inte är lagligt, men som man smyger in ändå.

Om man tittar på SVT:s speciella barnkanals tablå för i går fredag, så finns det leksaker kopplade till minst 17 av de program som visades. En kontroll av två olika produktionsbolags årsredovisningar, visar att deras intäkter till största delen kommer från just leksaksförsäljning.

För exempelvis brittiska Ludorum, som bland annat gör den tecknade tågserien Chuggington, kom 15 procent av intäkterna från försäljning av filmer till tv-bolag. Resten var bland annat leksaker.

– Vårt uppdrag är ju att hitta de bästa barnprogrammen på marknaden för vår kanal. Att det sedan blir leksaker det är ett faktum, men det är inte något vi tar ställning till, det är inte vårt uppdrag. Man måste självklart analysera om vi vet att det finns produkter på marknaden innan de producerar en tv-serie, då är vi mycket mer skeptiska. Men i de flesta fallen på vår kanal så kommer produkterna efter att de producerat en tv-serie, säger Linda Granath, ansvarig för inköp av barnprogram på SVT.

För att då vet de att det finns en marknad när det visats i TV?

– Ja, antagligen är det så.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".