Ändrade konsumtionsmönster tvingar företagen till förändringar. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Fler butikskedjor riskerar konkurs

1:49 min

Konsumenter lägger allt mer pengar på tjänster och upplevelser – och mindre pengar på prylar. Om de stora butikskedjorna inte breddar sig kommer flera att försvinna, menar bedömare.

– Utmaningarna för detaljhandeln har aldrig varit större än vad de är i dag. Tiden då det gick att tjäna bra med pengar på att sälja produkter till svenska konsumenter är snabbt på väg att gå mot sitt slut, säger Henrik Öhman, expert på konsumentbeteende hos konsultföretaget Sale Nordic.

Orsaken är nya vanor hos konsumenterna. I dag lägger hushållen nästan en tredjedel av sin konsumtion på olika tjänster, enligt siffror från Statistiska centralbyrån.

Dit hör till exempel solsemestern på höstlovet, fikan på stan, städhjälpen varannan vecka och vardagsmiddagen från thaikiosken.

Den här konsumtionen har mer än fördubblats sedan 90-talet. Under samma period har detaljhandelns andel av den totala konsumtionen backat från 50 till 30 procent.

Sofie Gunolf, vd för kläd- och inredningskedjan Indiska, säger att handeln måste tänka om helt.

– Här talar vi om en total konsumtionsförändring som jag tror kommer att förändra hela sättet vi ser på konsumtion. Jag tycker det är otroligt spännande, men det viktigaste är att vi navigerar rätt, säger Sofie Gunolf.

Nytt är också att de stora kedjorna för första gången på 20 år inte längre växer i samma takt.

Tvärtom backar kedjorna inom kläd- och skohandeln, bokhandel-, möbel- och elektronikbranschen. Det visar en sammanställning från handelns analysföretag HUI Research.

Kedjor som till exempel Onoff, Expert, Gallerix, Village, Usport och JC har gått i konkurs. Om inte handeln snabbt breddar sitt utbud kommer fler att försvinna.

– Eftersom väldigt många av de små butikerna eller enskilda handlarna redan har försvunnit är det faktiskt de små eller medelstora kedjorna som finns i vårt land som står på tur, säger analytikern Henrik Öhman.

Mer om våra nya konsumtionsvanor i Ekospecialen i P1.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista