Foto Anders Wiklund/TT.

Inga svar om varför tågen spårar ur

Tågdebatt i Studio Ett
9:46 min

Trafikverket har inga svar på varför ett tåg spårade ur i Huddinge, söder om Stockholm under tisdagsmorgonen.

– Jag vill inte spekulera i vad som hänt, utredningen får visa vad som orsakade olyckan, säger Tony Persson, underhållschef på Trafikverket.

Ett godståg spårade ur på tisdagsmorgonen i Huddinge söder om Stockholm. Både fjärrtåg och lokala pendeltåg påverkades.

Det var en trasig spårväxel som låg bakom tågurspårningen och felet hade rapporterats in redan i mitten av december. Växeln borde ha lagats för länge sedan, anser fackförbundet Seko.

Johnny Nadérus som är vice ordförande på fackförbundet Seko i Stockholm, menar att Trafikverket borde ha upptäckt problemen med spårväxeln vid sina inspektioner, där de använder en sorts röntgen som kan upptäcka inre skador.

Men Tony Persson, Trafikverkets underhållschef för område öst i Stockholmsregionen, säger att det är för tidigt att spekulera i orsakerna till urspårningen i Huddinge.

– Det pågår en utredning och vi får vänta in den, säger han.

Mikael Nyberg är frilansjournalist och författare till boken ”Det stora tågrånet” som handlar om hur det blev efter att tågtrafiken avreglerades i slutet på 80-talet. Enligt honom var tanken att effektivisera tågtrafiken och underhållet.

Enligt Mikael Nyberg har underhållsarbetet minskat efter avregleringen. Trots att tågtrafiken och belastningen på spåren ökat. Antalet banarbetare har stadigt minskat, enligt Nyberg, samtidigt som antalet kontorsanställda på Trafikverket ökat.

Detta för att klara av det stora arbetet med upphandlingar, som avregleringen fört med sig.

Forskning samt olika undersökningar visar, menar Mikael Nyberg,  att fel och brister upptäcks utan att Trafikverket åtgärdar felen.

En orsak är, enligt honom, att samordning saknas på grund av att många privata aktörer sköter det som ett statligt verk gjorde tidigare.

En annan är att Trafikverket saknar pengar till att åtgärda bristerna.

Men Trafikverkets underhållschef Tony Person, menar att det inte är pengar som saknas för att hålla spåren i skick.

Enligt honom tas säkerhetsarbetet på största allvar, även om olika prioriteringar ligger till grund för hur olika sträckor underhålls.

För  två månader sedan spårade ett godståg ut inom samma underhållsområde som tisdagsmorgonens urspårning.  Den utredningen pågår fortfarande och Tony Persson kan inte heller gällande den säga vad som orsakade urspårningen.

– Många faktorer påverkar olika brister och fel. Men jag vill inte spekulera, vi  får vänta tills utredningen är klar, säger han.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".