Spårarbetare vid den trasiga järnvägsväxeln under Huddinge-urspårningen. Foto Anders Wiklund/TT.

Om tågurspårningen: Hade kunnat vara ett persontåg

Joakim Olsson, underhållschef Trafikverket: "En ganska sliten anläggning"
1:18 min

Tåget som spårade ur vid Huddinge söder om Stockholm var ett posttåg och hade samma egenskaper som vilket persontåg som helst. Urspårningen hade alltså kunnat drabba ett passagerartåg, säger kommunikationsdirektör Mats Hollander på det olycksdrabbade godsföretaget Green Cargo.  

Ekot har talat med tågoperatören Green Cargo vars tåg spårade ur under natten till tisdagen. Green Cargo är ett statligt logistikbolag och står för 60 procent av godstrafiken på Sveriges järnvägar.

– Utifrån vad vi vet nu om orsakerna till urspårningen så hade det kunnat vara vilket sorts tåg som helst. För det här tåget har ungefär samma egenskaper som ett snabbpersontåg.

Ett snabbpersontåg skulle kunna vara ett pendeltåg eller ett X2000.

Vad är det ni vet om orsakerna än så länge?
– Det vi utgår ifrån tågets egenskaper. Det är ett lätt och snabbt tåg med samma gångegenskaper som ett persontåg. 

Tåget som spårade ur körde strax under 160 kilometer i timmen, vilket var maxhastighet för den aktuella sträckan. 

Vad hade en urspårning med ett persontåg i den hastigheten kunnat få för konsekvenser, tror du?
– Det vill jag inte spekulera i. Jag kan bara uttala mig om vårt tåg. Men det är ju allvarligt om tåg spårar ur i tätbebyggda storstadsområden.

På SJ vill presschef Dag Rosander inte prata om vad en motsvarande urspårning i cirka 160 kilometer i timmen hade kunnat få för konsekvenser om det hade skett med ett X2000.
– Det vill jag inte spekulera i. Vi måste ju utgå från att en allting fungerar som det ska, att banorna fungerar. Vi kör ju så många tåg varje dag. 

Antalet persontåg som har spårat ur i Sverige den senaste tiden är få, men desto fler godståg har drabbats. Under 2013 har sex större tågurspårningar skett bland Green Cargos godståg. Det är "exceptionellt mycket" säger Mats Hollander.

– Fem av urspårningarna har skett i Norrland, och där är tågen ofta långa och tunga med många vagnar. Och eftersom underhållet av spåren där är så eftersatta, det är alla eniga om inklusive Trafikverket, så kan banan ge vika när ett tåg som väger 1 600 ton eller mer kör där, säger Mats Hollander.

Den sjätte urspårningen skedde i november vid Södra station i Stockholm.

SVT Östnytt gick i november i fjol igenom samtliga större urspårningar i Sverige sedan 2008 och totalt 61 stycken hade då rapporterats till Trafikverket. 

På Trafikverket, som rapporterar om mindre urspårningar där inga större skador har skett, meddelar man att tågurspårningar av godståg inte bara beror på dåliga banor, utan att problemet också ligger i att det ibland är gamla vagnar som används.

– Det är alltid ytterst allvarligt när det händer urspårningar eller olyckor på vår anläggning. Säkerheten är den frågeställning som ligger allra högst upp på vår agenda, säger Joakim Olsson som är underhållschef på Trafikverket.

Hur kan säkerheten ligga högst upp på agendan när det sker urspårningar gång på gång?

– Över tid blir det färre och färre olyckor och incidenter med delen klass 1 som vi kallar det för, och det gör det därför att vi jobbar ganska intensivt med säkerheten.

– Grunden är att vi har en ganska sliten anläggning som vi måste jobba med i cirka sju till tio år framåt, säger Joakim Olsson.

Urspårningen vid Huddinge söder om Stockholm ska nu utredas och det ska vara klart senast om tre månader.

–  Den måste utredas i grunden för att titta på vad det är. Det kan vara underhållsfråga, det kan vara andra fordonsrelaterade frågor, så det är alldeles för tidigt att spekulera i det, säger Joakim Olsson.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".