1 av 6
2 av 6
3 av 6
Metallfästet sjunker allt djupare ner i det ruttnade trät, vilket gör att träet riskerar att spricka. Foto: Ivan Garcia/Sveriges Radio
4 av 6
Fästet sitter alldeles för långt ovanför träet. Foto: Ivan Garcia/Sveriges Radio
5 av 6
De rödmarkerade bitarna på driftspåret ska bytas ut, men ligger ännu kvar. Foto: Ivan Garcia/Sveriges Radio
6 av 6
Många är de tåg som passerar till och från Stockholm Centralstation var dag. Foto: Ivan Garcia/Sveriges Radio

Video: Järnvägsarbetare visar rälsens dåliga skick

2:30 min

Video: Ulf Karlsson visar ett driftspår vid Karlbergs station.


Det är oklart varför ett tåg spårade ur i Huddinge söder om Stockholm i tisdags. Men banarbetarna som var på plats efter olyckan vittnar om en rälsspricka och rostskador. Enligt dem ser det ut så på många ställen. Tillsammans med järnvägsanställda kunde Ekots reporter Ivan Garcia på nära håll se delar av spåret kring centrala Stockholm för några veckor sedan. De hittade ruttnande träslipers, lösa fästen och halvlösa skruvar.

Kommentera: Skulle du vara beredd att betala mer för en säkrare järnväg?

– Spåret över hela bron här har jag satt dit fransk skruv och det gjorde jag för att få klämman att sitta kvar, berättar Ulf Karlsson, som jobbade som banarbetare fram till 2011.

– Jag satte dit skruvarna för fyra fem år sedan och de sitter fortfarande kvar. Men det ska inte sitta några skruvar där. Det är en tillfällig lösning bara för att den här klämman ska sitta kvar, att den inte ska ramla bort.

Jag går med Ulf Karlsson ochandra järnvägsanställda längs några av landets mest trafikerade sträckor - den ena vid Karlberg och den andra vid Södra station, det vill säga strax både norr och söder om Stockholms Central.

Ett spår var ett så kallat driftspår, där tomma tåg passerar i max 40 km i timmen. Dessa spår har samma säkerhetskrav som andra spår. Det andra spåret är högtrafiketrat av både gods och persontåg.

Ulf Karlsson är häpen, han har inte sett järnvägen i så dåligt skick tidigare.

– Slipern är rutten och plattan trycks ner i slipern. Och för skruven här är det ett för stort hål och den skruvar upp sig. Det blir vibrationer när tåget går över och då skruvar den upp sig. Plus att plattan åker i sidled och gör att spårvidden blir större än vad det ska vara.

Finns det risk för urspårning då?

– Så småningom ja, svarar Ulf Karlsson.

Ulf Karlssons erfarna öga gör en snabb inventering av de problem han ser.

Ruttna träslipers som har varit markerade med röd färg sedan flera månader tillbaka, som alltså borde ha bytts ut akut.

– De är ju rödmarkerade för att de ska bytas ut, de är slut. Men fortfarande så sitter de kvar, de kan sitta där i flera år utan att de bytts ut. De här kan ha markerats för ett halvår sedan, minst, säger Ulf Karlsson.  

Fästen som ska hålla rälsen på plats sitter lösa eller har förskjutits och är nära att lossna. Skruvar som inte är iskruvade. Plattor som sjunker ner i det ruttnande träet.

Tillfälliga lösningar som har blivit permanenta, som till exempel stödskruvar för att hålla fästen på plats.

– Och så ser det likadant ut på hela kurvan här, säger Karlsson och pekar ut mot horisonten.

Enligt aktiva banarbetare som Ekot talat med är det vi ser inte något undantag på sträckorna kring centrala Stockholm, de mest trafikerade i hela landet. Och det är på dessa spår två tåg har spårat ur på två månader.

Urspårningen vid Södra station i november håller fortfarande på att utredas, därför vet man inte om olyckan berodde på banan eller på tåget. Och detsamma gäller posttåget som spårade ur i tisdags.

I det senare fallet säger Trafikverket att de sprickor och rostskador som banarbetarna nu vittnar om inte varit kända för verket. 

När tåget passerar förbi Karlberg ser vi spåret gunga, så ska det inte vara, säger Ulf Karlsson:

– Nu har vi haft tur, det har varit godståg som har spårat ur. Det är bara ren tur att det inte är ett persontåg, säger han.

Kommentera: Skulle du vara beredd att betala mer för en säkrare järnväg?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista