Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Trafikverket larmades strax före urspårningen

Uppdaterat fredag 10 januari 2014 kl 21.25
Publicerat fredag 10 januari 2014 kl 16.16
"Är rädd att det kan vara själva växeln"
(1:59 min)
Det urspårade godståget i Huddinge. Foto Anders Wiklund/TT.

En timme innan det godståg som spårade ur vid Huddinge natten till i tisdags larmade en tågförare Trafikverket om att något var fel på spåret, rapporterar SVT Östnytt. Nu vill fackförbundet Sekos ordförande Janne Rudén att Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm avgår.

– Vi tycker att han ska fundera på sin roll som generaldirektör i Trafikverket. Det kanske är dags att göra något annat, säger Janne Rudén till Ekot.

Enligt Seko har man påpekat bristerna på järnvägsspåren under en lång tid, men inte fått gehör för kritiken hos Trafikverkets ledning. Janne Rudén säger att Trafikverket har haft för mycket fokus på den ekonomiska styrningen. Det har lett till att järnvägsunderhållet har präglats mer av lappa och laga än att förebygga.

– Nu har det gått så lång tid att det är en hel underhållsbergskedja, skulle jag vilja påstå. Det behövs otroliga insatser för att vi ska få en bra järnvägsstandard i Sverige, säger Rudén.

Strax efter 23.30 i måndags passerade ett X2000-tåg med fler än 100 passagerare ombord sträckan där ett godståg en timme senare spårade ur. SVT Östnytt har begärt ut telefonsamtal som Trafikverkets ledningscentral hade med lokförarna på spåret, och där framkommer att X2000-föraren larmade om en kraftig smäll på den aktuella sträckan.

Enligt SVT fick Trafikverket först ett larm om att tågföraren kan ha kört på något, och i de inspelade samtalen säger också tågföraren till trafikledningscentralen att han är rädd för att det kan vara själva växeln.

Trots det stoppade Trafikverket inte trafiken på spåret, men skickade ut en felavhjälpare, som dock inte hann komma fram innan godståget spårade ur vid 00-30-tiden natten till tisdagen.

– Föraren i tåg 550 ringde in och berättade att det var ett metalliskt ljud till fjärrtågklareringen, det stämmer, säger Maria Nichani, enhetschef på Trafikverket, till Ekot.

Men ni lät trafiken pågå som vanligt?

– I den bedömningen som fjärrtågklareraren gjorde efter den informationen som han hade fått till sig, så gör han bedömningen att det är möjligt att ta tåg.

Hur ser ni på händelsen?

– Det är en mycket allvarlig händelse och därför är det oerhört viktigt att vi går till botten med den här utredningen och tar hand om alla de lärdomar som kommer fram där på största allvar.

Enligt Transportstyrelsens handbok ska trafiken stoppas så snart som möjligt vid fara. Med fara avses i handboken "en uppmärksammad risk för en händelse som kan ledas till skada på människor, miljö eller egendom".

Godstågets urspårning i tisdags ledde till förseningar på både fjärrtåg i södra och västra Sverige och på lokala pendeltåg. Trafikverket utreder orsaken till urspårningen och utredningen ska vara klar inom tre månader.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".