1 av 2
SJ presenterade i dag sin miljardsatsning på X2000-tågen. Foto: Hanna Birath/Sveriges Radio.
2 av 2
Ett X2000-tåg avgår från centralstationen i Stockholm Foto: Fredrik Persson/TT.

SJ satsar miljarder på X2000-tågen

SJ investerar 3,5 miljarder kronor för att förnya X2000-tågen. Satsningen presenteras som den största i företagets 150-åriga historia och ska enligt SJ resultera i toppmodern teknik och fräschare och finare inredning i tågen men restiden kan bli längre.

Enligt SJ:s vd görs investeringen för att möta den ökade konkurrensen. 

– Tågresandet fortsätter att öka och den här satsningen innebär att vi ska vara resenärernas förstaval, säger Crister Fritzson, SJ:s vd.

Enligt SJ kommer tågen att förnyas både utvändigt och invändigt och det enda som inte byts ut är karossen. Att man ändå satsar på att bygga om snarare än att köpa nya tåg beror enligt SJ på att man inte har hittat ett bättre tåg än X2000 som nu kallas "SJ2000".

– Vi har tittat på en hel del alternativ men inte hittat något tåg som fungerar bättre för svenska förhållanden, sade SJ:s vd under pressträffen, säger Crister Fritzson.

För den tekniska uppgraderingen, som beräknas kosta 1,4 miljarder kronor står ABB. Delar av den produktionen väntas ske i Sverige. 

Det handlar bland annat om att byta ut dator-, driv- och styrsystem på alla X2000-tåg. Efter omgörningen väntas tågen ha en 10 procent lägre energiförbrukning. 

Vilket bolag som får i uppdrag att sköta den invändiga omgörningen av tågen är ännu inte klart utan ska beslutas under våren. 

Under dagens pressträff lovade SJ att de uppdaterade tågen ska ge bättre punktlighet, mer bekvämlighet och kortare restider.

Men det blir inga nya topphastigheter eftersom dagens tåg redan klarar att köra så fort som hastighetsgränsen tillåter. 

I höst får SJ konkurrens på sin mest lönsamma sträcka, Stockholm - Göteborg, då Citytåg och MTR sätter in nya tåg. Upprustningen av SJ 2000 är SJ:s försök att bli resenärernas förstahandsval.

Bolaget kommer också att garantera sina resenärer den kortaste restiden när de reser med de nya tågen. Men i verkligheten kan restiden faktiskt bli längre, när fler bolag trängs på spåren.

 – Samarbetar vi inte i branschen runt punktlighet så riskerar vi att få sämre punktlighet när det blir fler operatörer. Därför är det viktigt att gemensamt arbetar med de här frågorna, säger Crister Franzson, SJ:s vd.

Fritzson, fick under pressträffen frågor om hur SJ ser på underhållet av järnvägen mot bakgrund av urspårningen nyligen och de många problemen med den svenska järnvägen. 

Fritzon valde ett diplomatiskt svar som gick ut på att SJ ser fram mot kommande underhåll och satsningar på järnvägen. Han uttryckte dock inte, till skillnad från tidigare SJ-chefer, någon önskan om att SJ själva ska få ta över ansvaret för järnvägens underhåll. 

X2000-tågen togs i bruk för över 20 år sedan och SJ har tidigare sagt att det behövs en helrenovering av de över 30 tågseten med sex vagnar vardera. 

Ombyggnaden av tågen väntas vara färdig i början av 2019 men de första uppdaterade tågen kan börja rulla 2016.

Johanna Johansson 

 

 

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".