Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Ekot direktrapporterade från SJ:s pressträff

Publicerat torsdag 16 januari 2014 kl 11.00

SJ ska investera 3,5 miljarder på att bygga om och uppdatera sina X2000-tåg tillsammans med ABB. Ekot direktrapporterade under presskonferensen där nyheten presenterades. 

Hanna Birath: Hej och välkomna till direktrapporteringen från SJ:s presskonferens som börjar 12:00. Vi finns på plats här på Vasagatan i Stockholm där SJ har sitt huvudkontor.

11:51, 16 January 2014

Hanna Birath: SJ har sagt att man ska presentera "den största investeringen" i företagets historia. Enligt vad nyhetsbyrån TT erfar handlar det om upprustningar av X2000-tågen.

11:52, 16 January 2014

Hanna Birath: SJ har också annonserat att investeringen innebär ett samarbete med ett stort internationellt företag. Enligt namnen på powerpointen på de medverkande verkar det handla om ABB.

11:54, 16 January 2014

Hanna Birath: Enligt Ulf Wallin från SJ:s pressavdelning ska ett officiellt avtal signeras under pressträffen som hålls på engelska.

11:56, 16 January 2014

Hanna Birath: Det är fullsatt här i salen där pressträffen hålls, till och med så att en hel del reportrar får stå.

12:01, 16 January 2014

Hanna Birath: Nu fick vi ett pressmeddelande i handen. Enligt det handlar investeringen om 3,5 miljarder som används till "förnyelse och omgörning" av X2000-tågen.

12:02, 16 January 2014

Hanna Birath: Nu börjar pressträffen där bland andra SJ:s vd Crister Fritzon och ABB:s vd Ulrich Spiesshofer ska börja med att signera avtalet.

12:04, 16 January 2014

Fredrik: Varför lägger inte SJ ut pressmedelande på sin hemsida för?

Hanna Birath: Vet inte, det kommer säkert snart.

12:05, 16 January 2014

Hanna Birath: Crister Fritzon, SJ:s kallar det "en stor dag för SJ".

12:06, 16 January 2014

Hanna Birath: -- Det är en total omgörning av X2000-tågen det handlar om, säger Fritzon.

12:06, 16 January 2014

Hanna Birath: -- Det är den kanske viktigaste investeringen i företagets historia, säger Fritzon.

12:07, 16 January 2014

Hanna Birath: Han fortsätter med att lova att de nya tågen är de bästa tågen för den infrastruktur som finns idag.

12:07, 16 January 2014

Hanna Birath: Han lovar också kortare restid, bättre punktlighet och mer bekvämlighet för resenärerna.

12:07, 16 January 2014

Hanna Birath: "När man går ombord kommer man se helt nytt tåg", säger Fritzon.

12:08, 16 January 2014

Hanna Birath: "Konkurrensen inom järnvägsindustrin ökar", fortsätter Fritzon.

12:09, 16 January 2014

Fredrik: Fråga om rycktet stämmer att det skall ta bort 1kl produkten?

Hanna Birath: Det dröjer ett tag innan det är dags för frågor.

12:09, 16 January 2014

Hanna Birath: ABB:s vd har med sig en tolk som översätter vad SJ:s vd säger i sin presentation.

12:10, 16 January 2014

Hanna Birath: Enligt SJ ska i stort sett allt på tågen utom karossen bytas ut. Att man inte skrotar de gamla tågen och köper nya beror enligt SJ på att man vill "värna miljö och klimat".

12:12, 16 January 2014

Hanna Birath: Nu har ABB:s vd över. Deras del av upprustningen handlar om 1,4 miljarder kronor. Delar av produktionen kommer att ske i Sverige.

12:14, 16 January 2014

Hanna Birath: SJ räknar med att de ombyggda tågen ska vara färdiga första kvartalet 2019.

12:15, 16 January 2014

N: Kommer tågen få högre effekt för bättre accelleration/tophastighet?

Hanna Birath: Hittills har vi bara hört att SJ lovar bättre punktlighet och mer bekvämlighet invändigt för resenärerna.

12:18, 16 January 2014

Hanna Birath: SJ:s vd får frågan om inte satsningen borde ha gjorts redan för tio år sedan.

12:19, 16 January 2014

Hanna Birath: Fritzon svar är att X2000 nu har varit i drift i 20 år och att det därför är dags för uppdatering.

12:19, 16 January 2014

Hanna Birath: Fråga: "Varför lagar ni ett gammalt tåg när resten av Europa köper nya tåg?"

12:20, 16 January 2014

Hanna Birath: Fritzon säger att man inte har hittat något bättre tåg än X2000 för svenska förhållanden. Framhåller "korglutningen" som sägs funka bäst med Sveriges kurviga järnväg.

12:21, 16 January 2014

Hanna Birath: Fråga: Hur ser ni på att spåren är så dåligt underhållna?

12:23, 16 January 2014

Hanna Birath: Fritzon: "Vi ser med tillförsikt att det finns pengar att investera i järnvägen men tycker att det behövs göras snabbare".

12:24, 16 January 2014

Skånebo med jobb i Sthlm: Bekvämlighet är inte bara hur man upplever kupén inuti. Större bekvämlighet är att tåget går alls och på tid. Detta är betydligt viktigare!

12:24, 16 January 2014

Skånebo med jobb i Sthlm: Fråga om vilken förbättring för nattågspendlsrna söndagskvällar från Malmö till Stockholm SJ anser att en nedläggning (i mars 2014) är!!! Region Skåne har protesterat - bland andra.

12:24, 16 January 2014

Hanna Birath: Fritzon får frågor om vem som vunnit upphandlingen av de delar som inte sköts av ABB, komfort på insidan av tågen till exempel.

12:27, 16 January 2014

Hanna Birath: Det är enligt Fritzon inte klart än utan ska göras under våren.

12:27, 16 January 2014

Hanna Birath: Det blir ingen ny topphastighet för det nya tågen eftersom tågen i dag inte får, enligt SJ, köra fortare.

12:28, 16 January 2014

Hanna Birath: Då är pressträffen här avslutad. Vi återkommer inom kort med en uppdaterad nyhetsartikel. Glöm inte att följa Ekots sändningar för intervjuer och kommentater.

12:29, 16 January 2014

Hanna Birath: Här finns en första sammanfattning av SJ-satsningen: http://t.sr.se/1dbE7UP

12:49, 16 January 2014

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".