"Hela bolaget ska genomlysas"

Facket: Ett tufft besked
2:26 min

Tågbolaget SJ varslar om uppsägning av 400 personer. Uppsägningarna är en del i ett omfattande sparprogram på en miljard kronor.

Bland annat ska drygt 230 administrativa tjänster bort och tre fjärdedelar av alla resebutiker i landet läggs ned. Crister Fritzon vd på SJ, ger sin förklaring till varslet.

– Vi ser ett helt annat användarbeteende hos våra kunder, man använder mer och mer de digitala kanalerna. Nio av tio av biljetterna säljs i dag genom digitala kanaler eller genom ombud. Samtalen till vår kundtjänst har halverats på tre år och försäljningen i våra resebutiker har också halverats.

Framöver kommer bara resebutikerna i de tre största städerna samt i Sundsvall och på Arlanda finnas kvar. Övriga 17 butiker läggs ned. Dessutom läggs ned kundtjänstverksamheten i Tranås ned där 95 personer jobbar. Hårdast drabbas den administrativa delen av SJ där 237 personer varslas.

Besparingarna som SJ gör inom försäljning och administration landar på 200 miljoner kronor per år. Totalt ska bolaget spara en miljard kronor per år.

– Detta är ungefär en femtedel av den totala besparingen och därför ska vi genomlysa hela bolaget. Vi ska även se över alla våra leverantörer, säger Fritzson.

Blir det fler varsel framöver?

– Det får vi se när vi går igenom hela bolaget.

Erik Johannesson, fackförbundet Sekos ordförande på SJ, blev överraskad av att det är så många personer som riskerar uppsägning.

– Det är ett tufft besked, det är ett större varsel än vi hade räknat med. Många är kritiska mot att mycket kundtjänst försvinner och många är väldigt chockade, säger Johannesson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".